Da vas ne bi zamarao nepotrebnim cinjenicama koje vec znate,saznacete samo najvaznije stvari koje se ticu uglavnom visoko opterecenih (tuniranih)motora i automobila. TEKST je vezan za koriscenje motornih ulja,odnosno nacin njihove eksploatacije.
ulja koja najvise zanimaju ljubitelje tuniranih motora su:
SINTETICKO ILI"PAO"ULJE(poli-alfa-olefinsko)
HIDROKREKIRANO,MC ILI NT ULJE
razlika izmedju ova dva ulja je prvenstveno u nacinu proizvodnje i najvise cene.sinteticka ulja su vise manje poznata.njihov indeks viskoznosti je izmedju 130-150,imaju uravnotezen sastav i otporna su na starenje .dobro podnose niske temperature jer je njihova tacka tecenja ispod -50c.problem je visoka cena zbog nacina proizvodnje.ulja koja sve vise osvajaju trziste su MC ili NT ulja -ulja nove tehnologije.trenutno su NT ulja zastupljena sa 15% na trzistu,medjutim predvidja im se sjajna buducnost sa preko 50% udela na svetskom trzistu.razlog tome je sto MC ulja objedinjuju 2 vrlo bitnr karakteristike:cenu i kvalitet.
takodje i viskozitet NT ulja je izmedju 130-150,medjutim NT ulja ukazuju na mnogo nizu emisiju cadji od standardnih ulja sto im donosi epitet ekoloskih ulja.sam tehnoloski postupak dobijanja doprinosi povecanju indeksa viskoziteta,a time i smanjenju isparavanja odnosno potrosnje ulja u motoru.postupak sinteziranja oznacava se kao MC(MOLECULARY CONVERTED) postupak.
VISKOZITETukoliko zelimo da damo odgovor na brojna pitanuja koja se namecu,moramo reci par reci o viskozitetu.viskozitet je unutrasnje trenje pri tecenju.viskozitet zavisi od tmperature i pritiska.sto je temperatura visa,viskozitet je nizi.
evo da objasnimo na primeru multi-gradnog ulja
10w-40
oznaka 10w oznacava pumpabilnost motornog ulja u zimskim uslovima rada,a to znaci da je ulje pumpabilno na -25c.
oznaka 40 oznacava da motorno ulje zadovoljava minimalni i maksimalni viskozitet koji je propisan za ulja sa tom oznakom.
pojednostavljeno,mozemo reci da je ulje sa sto vecim drugim brojem gusce ,tj. da gustina zadovoljava propisani viskozitet na 100c.
MOTORNA ULJA NISKOG VISKOZITETA
motorna ulja niskog viskoziteta smanjuju trenje u motoru i na taj nacin stede gorivo.
deluju na dva nacina :
snizenjem viskoziteta u podrucju punog podmazivanja,tzv. tekuceg trenja -dodavanjem aditiva koji smanjuju trenje u podrucju granicnog podmazivanja ,tzv. mesanog trenja.posto je u motoru prisutno tekuce trenje,primenjuje se najcesce snizenje viskoziteta,sto rezultuje ustedom goriva.

kod OTTO motora-pod punim opterecenjem 3-5%,kod srednjeg opterecenje 11-18%.
kod dizel motora-pod punim opterecenjem 7-9%,kod srednjeg opterecenja 13-14%
vidljivo je da je mogucnost ustede goriva u podrucju praznog hoda i srednjeg opt. najvisa dok je pod punim opterecenjem mogucnost ustede manja.maksimalna mogucnost ustede goriva zavisi od viskoziteta prethodno upotrebljenog motornog ulja.ako je u motoru bilo ulje gradacije 15w-40 ,a zamenjeno uljem 10w-40 usteda ce biti manja nego ako primenimo ulje 5w-40.
ULJA NISKOG VISKOZITETA PRI HLADNOM STARTU I RADU U HLADNIM USLOVIMAMotorna ulja moraju kod niskih temperatura da budu dovoljno retka kako bi:
-se motor lako pokrenuo
-uljna pumpa dobila dovoljno ulja(granicna temperatura pumpabilnosti)
-sva mesta podmazivanja vec kod prvog obrta motora bila napunjena uljem(smanjenje trosenja pri hladnom startu)
-se ustedelo gorivo.

da bi se zadovoljili ovi kriterijumi primenjuju se ulja 10W,5W,0W.
ULJA NISKOG VISKOZITETA NA VISOKIM POGONSKIM TEMPERATURAMAi kod najvisih radnih temperatura,mesta podmazivanja moraju imati mazivni film odgovarajuce nosivosti,jer se protivnom povecava trosenje delova motora.zbog svega navedenog,razuman je kompromis koji uglavnom propisuju proizvodjaci motora.zato se danas najcesce koriste ulja 10W-40,5W-40 I 10W-30
VISI ILI NIZI PRITISAK ULJAovo pitanje je jos uvek predmet rasprave.kod novog motora,pritisak ulja je odredjen brzinom motora,a time i brojem obrtaja u minuti uljne pumpe te viskozitetom ulja.
uz pretpostavku konstantne brzine motora i temperature ulja,pritisak koji stvara ulje SAE 30 bice visi nego kod ulja SAE 20w-20 ili SAE 10w.
na prvi pogled ,cini se da je ulje SAE 30 najbolji izbor,jer visok pritisak osigurava i pouzdano podmazivanje.medjutim radi se o zabludi.izmedju ostalog,motorno ulje podmazuje kolenasto vratilo,klipnjace i klipove.
posto ulje mora da prodje kroz uske prolaze terano pumpom,pritisak u lezajevima se povecava.njihova tolerancija je takva da nastaje hidrodinamicki film od otprilike 1kg/cm2.ovaj film sprecava dodir metala na motal na gornjem delu korita za ulje ili na letecim lezajevima(lezajevima klipnjace).
ako se upotrebi ulje SAE 30 ,a motor se uspesno pokrene,manometar ce zabeleziti izuzetno visok pritisak ulja.medjutim,visok viskozitet i hladnog ulja ozbiljno bi ugrozijo adekvatno podmazivanje svih lezajeva.delovi izlozeni najvecem riziku bilib bi klipovi i cilindri,jer se oni podmazuju iz kolenastog vratila.u ekstremnim slucajevima podmazivanje bi moglo u potpunosti izostati nasuprot tome sto manometar pokazuje visok pritisak.
start u hladno jutro i bez zagrevanja,mogao bi prouzrokovati ozbiljna ostecenja.
ZAKLJUCAKSAE 30 treba upotrebljavati iskljucivo leti.vise radne temperature kakve nalazimo u letnjim mesecima osiguravaju da ulje nije nikada previse retko te da je pritisak ulja uvek odgovarajuci.
da bi se osigurao pouzdan start i brz protok ulja u zimskim mesecima treba upotrebljavati ulja SAE 10W-30,10W-40.
IZMENA ULJA U MOTORU I MENJANJE KLASEprilikom zamene ulja drugim uljem istog viskoziteta moze doci do blagog pada pritiska ulja u motoru.razlog tome je obicno niza ili razlicita kombinacija aditiva u novom ulju.originalno ulje je mozda imalo slabija detergentno-disperzna svojstva,usled cega je mogao da nastane talog u uljnim vodovima ili kanalima.novo ulje moze posedovati svojstvo i uklanjanja taloga sto ce omoguciti brzi i nesmetani protok ulja.iako ovo znaci optimalno podmazivanje,moguc je lagani pad pritiska ulja u motoru.
takodje prelaskom ulja nize kvalitetne granice na ulja vise kvalitetne granice moze doci do povecanja potrosnje ulja.
sagorevanjem,ulja nize kvalitetne granice stvaraju talog u prostoru za sagorevanje,na klipovima i prstenovima se na taj nacin zagadjuju kompresioni prostor.ulja vise kvalitetne granice mogu prouzrokovati"ispiranje"kompresionog prostora ciji je krajnji rezultat povecanja potrosnja ulja.
GRANICA ULJA U MOTORU
propisana granica je 1/3 ispod gornje oznake.ako je ulje na minimumu,sadrzaj kartera cesce cirkulise kroz pumpi sto povecava kompresiju i dize temperaturu,ali i potrosnju ulja.ovo moze biti propisana granica samo za kratko nadmetanje-trka 402 m.
s druge strane visak ulja takodje moze imati svoju losu stranu.sporo podizanje temperature motora,sporo ispiranje delova motora.poseban problem moze biti u zimskim mesecima i sa hladnim startom.
KONTROLNO SVETLO ULJA
kontrolno svetlo pokazuje da postoji povecan pritisak ulja u motoru.
previsok pritisak ulja se ne pokazuje vec eliminise putem otpusnog ventila na uljnoj pumpi.
-manometar za pritisak neispravan
-opruga otpusnog ventila neispravna
-prodiranje gasova goriva u karter je previse razredio ulje
-previse istroseni lezajevi u starim motorima ne svaraju otpor koji bi omogucio povecanje pritiska ulja'-karter previse ispunjen uljkem,rotirajuci delovi stvaraju previse pene,pumpa u tom slucaju usisava vazduh umesto ulja
-broj obrtaja u praznom hodu je prenizak.
