Velike i atraktivne aluminijumske felne su danas najbolji nakit za bilo koji automobil. Pravilnim izborom guma i felni možete u potpunost izmeniti izgled Vašeg automobila – na bolje. Velika prednost ove zamene jeste što postoje svetski priznati standardi za određivanje tipa i dimenzija točkova, tako da vrlo lako možete naći i izabrati pravi model za Vašeg četvorotočkaša. Dakle, za razliku od ostalih >stajling< aksesorija koje uglavnom zahtevaju specijalnu izradu za svaku marku, odnosno tip automobila, sa novim točkovima nećete imati mnogo problema. Naravno, pod uslovom da imate dovoljno veliki budžet za kvalitetnu opciju i da, na kraju krajeva, birate razumno i bez preteriravanja u dimenzijama. Ako mislite da možete ispuniti oba spomenuta uslova, kupovina novih felni i (eventualno) guma za Vas mogu samo biti slatke muke. Sa današnim standardima, teško da možete previše omanuti u izboru i treba se držati tek nekoliko relevantnih činjenica, koje mogu bitno uticati na funkcionalnost novih točkova na nekom određenom modelu automobila. I to ne samo funkcionalnost točkova, več i funkcionalnost čitavog vozila! U sledećem testu ćemo se osvrnuti na neke osnovne faktore koji se obavezno moraju uzeti u obzir.
Naravno, prva stvar koja svima padne na pamet prilikom izbora novih felni jeste njihova dimenzija, odnosno prečnik u inčama. Uglavnom je cilj da se uzme bar za jedan broj veća felna od standardne fabričke dimenzije. Pravilo iz prakse jeste da je vrlo teško pogrešiti ako taj broj povećate samo za jedan inč. Dakle, sa 13 na 14 ili sa 14 na 15 inča itd. Greši se isključivo ako pritom želite i dosta šire gume, što će pogubno uticati na fabrički podešeno ogibljenje, velika je mogućnost kontakta sa unutrašnjim delom krila i tome slično. Dakle, ne treba preterivati sa širinom pneumatika – čak će i sama vožnja biti znatno lošija, posebno po mokrom asfaltu, tako da je jedino što ćete dobiti nešto agresivniji izgled. Pored povećanja za jedan inč, tu je i ona najekonomičnija varijanta – ne menjati fabričku dimenziju uopšte! Tada ćete uštedeti dosta novca jer ne morate kupovati gume, ali ipak i zauzvrat dobijate najmanje. Opet se sve svodi na estetiku, jer aluminijumske felne standardnih veličina (13, 14 ili 15 inča) apsolutno nemaju nikakvu praktičnu korisnu funkciju, tj. prednost nad čeličnim felnama. Generalno, njihova funkcija se svodi na poboljšavanje luftiranja kočionih diskova i na redukciju ukupne težine točkova, ali i to samo kod posebnih >lightweight< modela koji su prilično skupi. Naravno, značajnije povećanje dijametra felne će uticati na bolje ponašanje automobila u vožnji, jer se time smanjuje težište i povećava upravljivost u krivinama. Ali, da se odmah razumemo, u pitanju su tek nijanse. Prave promene se daju osetiti tek sa adekvatnom zamenom stadardnog ogibljenja, odnosno opruga. Dimenzije za koje se može reći da mogu uticati na vozne karakteristike jesu one od 16 inča pa naviše. Možda i neke petnaestice, ali sa vrlo malim profilom guma na malom vozilu... Uglavnom, promena voznih karakteristika u najvećem broju slučajeva zahteva povećanje felni za barem dva inča u odnosu na fabričke dimenzije. To je već granica koja je predmet polemike, da li je preporučljivo upuštati se u toliki rizik?
Glavna stvar na koju se mora obratiti pažnja pri zameni za dva i više >broja<, jeste da se održi identičan ili barem što bliži prečnik ukupnog točka. Dakle, fabrički i novi točak moraju biti približnog dijametra. Logično je da, ako želite da povećate prečnik felni, morate da pazarite pneumatike manjeg profila. Profil je visina gume – od ruba felne do same ivice točka i po standardu se izražava u procentima. Ovaj procenat se gleda u odnosu na širinu pneumatika (gazni deo), tako da ako imate npr. gumu dimenzija 205/60R15, onda je njen profil 60% širine, koja u ovom slučaju iznosi 205 milimetara. Naravno, broj koji smo ovom računskom operacijom dobili (205 x 0,60 = 123 mm) se odnosi na visinu profila samo sa jedne strane ukupnog prečnika točka, tako da bismo dobili ukupan prečnik čitavog točka moramo 123 mm duplirati (246 mm) i dodati na prečnik felne. Broj 15 u oznaci pneumatika nam govori da on odgovara felnama koje su prečnika 15 inča, a da bismo dobili vrednost izraženu u milimetrima pomnožićemo 15 sa 25,4 (=381 mm). Na kraju, 381 mm + 246 mm = 627 mm i to je prečnik čitavog točka u milimetrima. Ako Vas mrzi da se bavite kalkulacijama, na kraju teksta smo naveli link za kalkulator koji ovu i ostale relevantne vrednosti automatski izračunava. Da se vratimo na našu fabričku gumu iz primera. Ako sad npr. umesto ove dimenzije (205/60R15) želimo da uzmemo neku koja bi mogla da se ukombinuje sa velkom felnom veličine 17 inča, npr. 215/50R17, morali bismo paziti na sledeće stvari: prvo, kao što smo već rekli, ukupan dijametar točka, a zatim i na širinu, ofset i šemu rupa na samoj felni. Prečnik točka dobijamo po gore navedenom principu. Za fabričku dimenziju točka smo dobili 627 mm, dok se po istom principu dobija finalna računica za željeni, novi točak – 646,8 mm. Dakle, točak sa gumom 215/50R17 je većeg ukupnog prečnika od dimenzije 205/60R15, i to za 19,8 mm. Takođe, profil nove gume bi iznosio 107,5 mm, što je za 5,5 mm manje od fabričke, ali to je sve sa ciljem da se komotnije upari mnogo veća felna (veća od fabričke za 50,8 mm). Razlika od 19,8 mm je u ovom slučaju prihvatljiva i treba gledati da ukupna razlika između prečnika starog i novog točka ne pređe ± 3-3,5 %. Ako se pretera sa dimenzijama, potrošnja goriva će biti značajno veća, postoji mogućnost da će točak kačiti karoseriju, a čak će i brzinomer pokazivati pogrešnu brzinu (manju). Isti princip poređenja se primenjuje i sa promenom felne za dva, tri, pa i više inča naviše, s tim da se kod ekstremnijih slučajeva najčešće mora pristupiti obradi i proširenju krila, kako točak ne bi kačio limariju, ili eventualno primeniti set specijalnih distancera (>spacers<), koji odmiču ceo točak od vozila i tako omogućavaju nesmetano okretanje volana i skretanje vozila. A sada, ponovo na naš primer... Naravno, dimenzija 215/50R17 nije jedina opcija koju bi mogli primeniti u našem slučaju. Generalno, bolje je da ukupan prečnik novog točka bude manji nego veći. Dakle, po logici stvari bolje bi bilo da smo odabrali dimenziju 215/45R17, gde je profil gume dodatno manji za nekoliko milimetara. Prečnik kod ove dimenzije iznosi nešto malo preko 625 mm, što je manje od fabričke gume. Međutim, u praksi je situacija ipak malo drugačija. Posebno u našoj zemlji. Verovatno već pretpostavljate šta želimo reći – manji profil gume nikako ne ide u korist sigurnosti vožnje na našim putevima. Ne ide u korist sa aspekta velike verovatnoće oštećenja gume, pa i same felne, prilikom prelaska automobilom preko rupa i pukotina na putu. Nažalost, takvih rupa i pukotina je zaista mnogo kod nas, pa bismo mi ipak preporučili da se odlučite za što veći optimalno mogući profil nove gume. Recimo da bi trebalo izbegavati gotovo sve pneumatike koji imaju >40< za oznaku profila, dok za 45-ice birajte širinu od barem 215 mm. Sve u svemu, pokušajte da pronađete neki odgovarajući optimum...
Sledeća stvar koja je relevantna prilikom izbora felni i pneumatika jeste širina željene felne. Nije bitno koliko je široka fabrička felna (u našem slučaju je to verovatno 6 ili 6,5 inča), već se gleda da se pravilno upari nova felna sa novom gumom. U našem slučaju, u obzir bi dolazile felne oznake 7x17, 7,5x17 ili 8x17. Prvi broj (7, 7,5 i 8) označava spomenutu širinu felne, naravno, izraženu u inčama. Ovde je vrlo mala šansa da se pogreši, jer i sami proizvođači aluminijumskih felni gledaju da naprave felne koje bi odgovarale najvećem broju najčešće biranih dimenzija guma. Ono na šta bi se morala obratiti veća pažnja jeste ofset (>offset<) nove alu-felne. Kada gledamo poprečni presek (klik na sliku), vidimo da može postojati izvesna razlika u pozicioniranju dela za koji se točak pričvršćuje za automobil. Ova razlika se može računati i njen naziv je upravo ofset. On može biti pozitivan (kada je felna više isturena ka spoljašnjem obodu točka) ili negativan (felna više ka vozilu) i rastojanje u milimetrima se meri od centra poprečnog preseka cele felne, pa do nivoa spoljašnje tačke središnjeg dela. Deluje pomalo komplikovano, pa verujemo da će priložena slika pojasniti sve nejasnoće... Uglavnom, ofset je relevantan jer nepravilan može zasmetati pravilnom rotiranju točka – felna npr. može da kači oplatu oko kočionih pločica. Kod manjih i slabijih automobila ovo nije previše bitna stavka, jer njihovi kočioni sistemi nisu na tom nivou da uopšte mogu zasmetati bilo kojem dizajnu alu-felne. Sa druge strane, ako je u pitanju snažniji automobil ili mislite da u budućnosti menjate kočione sklopove, onda ofset treba ozbiljno da udje u razmatranje prilikom odabira novih točkova. Na kraju, tu je i šema rupa na felni koja mora da se ispoštuje. Ovde nema zbunjivanja, jer je jasno koliko određeni automobil ima rupa i kako su one postavljene. Najčešća varijanta je 4 ili 5 rupa, koje su međusobno udaljene po 100 milimetara (4x100 ili 5x100). Proizvođači najčešće prave nekoliko varijanti jedne iste aluminijumske felne, da bi ona odgovarala što većem broju automobila sa različitom šematikom točkova. Ovo je razlog zašto vozači italijaskog Fiata i Alfe imaju brojne glavobolje kada se dođe do zamene točkova – njihova razmera je 4 (ili 5) puta 98 mm, a to je taman dovoljno da Vam gorespomenute i najčešće 4(5)x100 ne odgovaraju. Takođe, Opel je imao par modela sa rastojanjem između rupa od 113 mm, a i ako vozite Renault 4, Renault 5 (stariji) ili Smart, imaćete problem drugog tipa, jer ovi modeli imaju samo tri rupe. Džipovi najčešće imaju šest i za njih je rezervisan poseban 4x4 program.
Na kraju svih ovih objašnjenja, treba se osvrnuti i na karakteristike samih alu-felni. Velika većina naplataka je još uvek klasičnog, silver tipa/boje, ali je sve više i više novijih i atraktivnijih tipova. Najekskluzivniji i najskuplji među svima njima jeste izrada od hroma, ali je ona i najsklonija oštećenjima. Naime, one se mnogo lakše oštete, ogrebu, a te ogrebotine na ovakvim felnama posle izgledaju zaista užasno. Dovoljno je da malo zakačite ivičnjak i to je to. Nisam siguran u to da li u našoj zemlji postoji neki servis koji bi mogao da zakrpi ova oštećenja, ali u svakom slučaju to bi koštalo pravo malo bogatstvo. Pored ove dve varijante, tu su još i razne druge – magnesium-look, gold, mirror ice, forged, obojene itd. Sve one su manje-više istih karakteristika i razlikuju se uglavnom samo po estetici. Tu je i još jedna kategorija, koji smo već spomenuli, a to je >lightweight<. One su izrazito lakše od klasičnih modela, što utiče na vozne karakteristike automobila. Naravno, po pravilu su i dosta skuplje... Za bilo koju da se odlučite, činite veliku stvar izgledu Vašeg četvorotočkaša, jer su felne velikog dijametra ubedljivo najvažnija stavka nepisanog >stajling< pravilnika.
Ako želite da pogledate kako bi izgledale veće felne na Vašem automobilu, kliknite na ovaj link
http://www.auto-extreme.com/wheelwizard/index.phpAko želite da izračunate sve relevantne podatke vezane za dimenzije postojećeg i željenog točka, kliknite na ovaj link
http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp