Evo sacekao sam godinu dana malo vise da vidim kuda ce promene auto industriji odvesti strategiju razvoja brenda i cele nove grupe nastale i formalnim spajanjem FCA i PSA,naravno prvo cu se osvrnuti na strategiju PSA pre ovog spajanja kao i na pravce koje je uslovila EK za zastitu okoline. Pokusacu u nekoliko tacaka da sazmem dogadjaje iz prethodnog perioda,a posle objasniti strategiju novo nastale grupe.
Idemo redom da prvo od Opela,naime i posle izuzetno teske situacije prouzrokovane pandemijom Opel je smelo iskocio sa potpuno novim modelima i zapoceo elektrifikaciju kompletne game,moze se pohvaliti da je u segmentu LCV (komercijalna vozila )potpuno elektrifikovan tj da svi modeli imaju potpuno elektricnu varijantu,pored toga Opel corsa e i Zafira e ,Mokka e kao predstavnici putnicke game su potpuno elektricni.Pored ovoga krajem godine treba da pocne izgradnja fabrike baterija na Opel lokaciji ovo sam vec spominjao naime PSA i SHAFT nosioci ove investicije a suinvestitori su Nemacka i Francuska drzava.Veoma bitan faktor da se potpuno zaokruizi proizvodnja bez zavisnosti od drugih dobavljaca.Baterije koje ce se proizvoditi u ovom pogunu bice do kapaciteta 100kw/h,radi se o potpuno novoj generaciji baterija koje je SHAFT razvijao za potrebe vojske SAD.
Opel je ovu godinu koja je bila izuzetno teska za auto indstruju,usled pandemije covid,kao i zbog izuzetno teske transformacije i prelaska na kompletnu novu tehnologiju zavrsio u plusu,naravno to se odrazilo na trsisni udeo Opela koji jos uvek ima automobile sa GM tehnologijom Astra k i Insignija b kao i Grandland x i Krosland x koji su nastali zajednickom izgradnjom GM i PSA,corsa, mokka zafira life su potpuno vezani za PSA tehnologiju 100%..Opelovi glavni inzinjeri razvoja postavljeni su za direktore razvoja za celu PSA grupu sa ogromnom autonomijom u radu po pitanju platformi, upravljanja i vesanja automobila,naime PSA zeli da svoje automobile ucini upravljivijim i prihvatljivijim kupcima koji vole "tvrdju"voznju uticaj se oseti na modelima 2008,208 i corsa.Takodje se radilo na motoru 1.6 benzin tj na otklanjanju nedostataka koji su u proslosti uoceni sada revidiran 1.6 pure teh motor je nosilac hibrid vozila Peugot 3008 i Grandland x 300ks 4x4 pogonom,ova dva vozila tj uskladjivanje njihovih sistema su uradili Opelovi inzinjeri.
Upravo ono sto je falilo Opelu stize ove godine a to su novi modeli sa potpuno novom tehnologijom i digitalizovanim info sistemom,kako sve izgleda moze se videti na novom modelu mokka koja je pravi best seller,kompletna proizvodnja mokka e je rasprodata za celu kalendarsku 2021 godinu sada se trazi nacin da se poveca obim proizvodnje sto nece biti nimalo lako zbog pandemskih uslova rada.Takodje je zavrsen razvoj nove Astre L koja ce imati fantasticne pogone ovde pre svega mislim na plag in varijantu 300 ks i 225 ks ..,ova jaca varijanta ce izaci 2022 godine u GSI ili OPC varijanti.Ostali motori ce biti revidirani 1.2 turbo,1.6 turbo benzin dizel se jos nezna ali pretpostavljam da ce biti 1.5 u dve varijante(ovo je poslednji dizel u astri jer vozila koja budu izlazila posle 2024 nece imati dizel a od 2026 ni cist benzin samo kao hibrid)
Takodje Grendland x ce dobiti u toku 2021 re dizajn spolja i unutra pretpostavlja se da ce dobiti pure panel slican kao kod moke,buduci suv se ocekuje 2023 godine koji ce biti na novoj e platformi koja omogucuje potpunu elikrifikaciju ovog modela sa tri tipa baterija i dometom - autonomijom od 350-650 km sve baterije za ove modele bice proizvedene u Opelovim pogonoma.
Insignija je dozivela re dizajn i dobila nove motore meni nekako naj interesantnija varijanta 2.0 turbo 200ks benzin sa 9 stepenim automatskim menjacem u varijanti GSline,naravno tu je i GSI varijanta sa 230 ks 4x4 pogonom,dizeli vec znate pominjao sam u temi insignija b,veliko je pitanje sta ce biti sa ovim modelom, inace limuzinama ciji udeo na trzistu je sve manji( dolazi kraj za ovaaj segment ???),verovatno ce biti zamenjeni SUV modelima ne samo u Opelu i PSA vec i kod drugih proizvodjaca....
Sport se vraca u Opel, naime pored corse e koja je mosilac e relija, ovaj model ce braniti opelove boje i u raliju klasicnim motorima, [svi tri cilindra kod svih brendova)Motor je 1.2 od 208 ks i 290 nm obrtnog momenta koji je raspoloziv od 1400 obrtajq.
Opel takodje ce biti i nosilac istrazivanja kada su u pitanju vozila na vodonik,ova istrazivanja i njihova implementacija su jako bitni za odredjene kategorije vozila.
PSA je napravila nekoliko znacajnih koraka u restrukturanju cele grupe kao i u segmentu zatvaranja komletnog ciklusa proizvodnje svih komponeti direktno pod svjom vlasnickom kontrolom.Naime vec sam spominjao udruzivanje sredstava sa NIDEC i izgradnju pogona za proizvodnju elektromotora ovo a investicija ima za cilj proizvodnju elektromotora na nivou 1.000000 jedinica godisnje za potrebe PSA(stellantis grupe)omogucice potpunu nezavisnost od drugih poizvodjaca (sada se koriste elektromotori izgradjeni sa continental group),
Sto se tice companije koju je PSA otvorila sa POWERTRAINco koja se bavi izradom prenosnika i spojki za elektro i hibridna vozila PSA je postala vecinski vlasnik korporacije, u bliskoj buducnosti se moze ocekivati implementacija proizvoda i promena menjaca mesto asian 8 brzina bice u igri DCT 7i 9 brzina za hibridna vozila.Kupljena je i celicana sa rudnikom,deo jednog od proizvodjaca guma.... tako da PSA nece zavisiti ni u jednom segmentu proizvodnje van svog opsega odnosno od potpuno nezavisnog proizvodjaca van grupe. Sve se stavlja pod direktnu kontrolu PSA.Zatvara se jedan od najvecih istraznih centara u svetu za dizel (tilmery Francuska) i osposobljava za proizvodnju elektro motora kapaciteta cca 600.000 godisnje.U cilju elektro mobilnosti brzeg i efikasnijeg punja elektro automobila pocela su opsezna istrazivanja i primena brzog punjnja baterija za nekoliko minuta ovaj zadatak je dobio Opelov istrazni centar(izgradjeno oko1300 punjaca u cilju istrazivanja). Uporedo je pocelo i prestruktuiranje PSA dilerske mreze tako da ce vlasnici PSA vozila moci da koriste kompletnu dilersku mrezu bez obzira na brend, u sledecoj fazi ce dileri koji budu zainteresovani moci da prodaju sve brendove PSA grupe...Imao bih jos stosta ovde dodati kao npr.odseci za autonomnu voznju,istrazuvanja u vezi vozila na vodonik,novi digitelni sistemi itd ali mislim da bi bilo preopsirno ako nekog bas zanima neka od ovih oblasti odgovoricu ono sto mogu i znam....
Sto se tice trzisnog udela PSA je imala znacajan pad prodaje u 2020g 28,7% u odnosu na 2019g, ovakav rezultat je pre svega posledica pandemij e jer najvaznije zemlje u evropi za PSA su trpele veoma mnogo zbog pandemiskih uslova ovde pre svega mislim na Francusku i Spaniju gde se nalazi vecina proizvodnih kapaciteta ove grupe,takodje ovo je tradiconalno dobro trziste za grupu,najveci pad u okviru grupe je imao Opel odnosmo vauhhal , I pored toga PSA je ostvarila dobit(2.milijarde eur.) i u protrkloj godini ,zadrzala cvrsto poziciju br 2 u evropi.Sto se tice lakih komercijalnih vozila i dalje nema pomeranja PSA je je ostao lider u evropi.
Stvaranje nove grupe sa FCA (fijat crasler) nije prosao bez problema ,naime komisija EU za sprecavanje monopola uslovila je PSA i FCA da pronadju resenje za segment LCV vozila gde bi spajanjem ove dve kompanije trzisni udeo u ovm segmentu premasio 42% trzista, nadjeno je kompromisno resenje po kojem PSA mora deo kapaciteta ustuputi Tojoti za izradu ovih vozila kao i da bude ukljucena u snabdevacku i servisnu mrezu.(psa ce proizvoditi verso, proace i proace sity,sa klasicnim i elektro pogonom .Posle voog resenja stiglo je i odobrenje za spajanje ove dve grupacije,Zvanicno je stvorena nova grupacija STELLANTIS sa sedistem u Holandiji ,Amsterdam.Na prvi pogled izgledalo je da je ucesce obe grupacije 50-50%,medjutim ozbiljnom analitikom se moze doci do zakljucka da bas nije tako,udeo predstavnika PSA u izvrsnom odboru je vecinski,kopletan nadzor finansija kao i njihov nadzor vrse predstavnici PSA ,kompletne knjigovodstvene poslove takodje,tako da mnogi ekonomski analiticari tvrde da je ovo ikvizicija od strane PSA,no to je za sada manje bitno.Stvaranjem ove grupe stvoren je konglemerat sa mnostvom brendova.PSA su sledeci
EUGEOT,CITROEN,DS,OPEL,VAUXHHALL,DAUNGFENG MOTORS,FAURICIA(pogona na vodonik,punjenje i primena na komercijalnim vozilima ,autonomna voznja,primena difitalizacije u automobilima,izrada digitalnih cok pitova....)FREE2MOVE
FCA:FIJAT,FIJAT PROFSIONAL,LANCIA,ABARTH,ALFA ROMEO,MASARATI, CRAJSLER,RAAM,DOGE,JEEP,MOPAR,SRT,kao i nama dva manje poznata industriska brenda TEKSID(proizvodnja aluminijuma i celika za auto industriju)
COMAU (industriska automatizcija,napredni proizvodi za automatizaciju,digitalizacija,kompletna izgradnja ovakvih objrkata....
Ogromna grupacija koja je stvorena sa ciljem da u potpunosti ispuni nove zahteve na trzistu kao i norme koje propisuju EU i pojedine zemlje.
Ovde ima nekoliko pravaca,elektrifikacija kompletne grupe,racionalizacija tj usteda od oko 5milijardi eura godisnje u procesu razvoja i proizvodnje,neka strateska pitanja su vec resena kao npr koriscenje platformi i tehnologija za odredjena trzista,oporavak brendova ovde se pre svega misli na alfu,masarati,lanciju naevropskom kao i crajslera na usa trzistu.
Sto se tice elektrifikacije i sinergije tehnologija PSA ce biti nosilac zbog ogromnog tehnoloskog iskoraka u odnosu na FCA grupu,posebno u evropi tako da ce FCA u evropi imati kompletnu gamu vozila zasnovanu na PSA tehnologiji,kad su u pitanju a, b, c, segment vozila,koristice se PSA platforme motori,baterije... u segmentu iznad toga koristice se i vise platforma Gorgio(nova varijanta ) koja se u evopi primenjuje na Alfi a na USA trzistu kod vise brendova.Tako da uskoro mozemo ocekivati Fiat vozila npr punto sa komplet PSA tehnologijom,JEEP renegete za evropsko trziste takodje....,e sad sto se tice vecih komercijalnih vozila i SUVa sve jasno nosioci ce biti JEEP,RAM....
Donesena je odluka da se PSA direktno ne vraca na USA trziste vec da kroz vec postojace brendove u USA primenjuje tj implementira svoju tehnologiju,naravno u onim segmentima gde ti brendovi kakskaju,najveci izazov ce biti oporavak Cryasler automobili.Posto je USA trziste jako bitno za novu grupu ubrzano se radi na primni hibridizacije i elektrifikacije brendova.
Takodje je doneta odluka da se Alfa i Maserati podvrgnu kompletnim promenama i uvodjenim novih modela koji ce biti racionalizovani po segmentima (objasnjeno vec gore u tekstu),u cilju toga razvija se i usavrsava V6 motor sa plug in hibridom koji ce biti ugradjen u ova dva brenda kao i verovatno u DS automobile,naime Masarariti,DS,Alfa bi trebali postati premijum brendovi u grupi.
Jos jedna odluka vezana za pozicioniranje brendova, na evropskom trzistu srednja klasa ce biti Peugeot i Opel niza srednja Citroen, dok ce Fijat biti niza ovde mislim na kvalitet izrade i cenovni rang.
Kinesko trziste je sledeci izazov za novu grupu,gde semora povecati trzisni udeo koji je za sada zanemarljiv,zao ovo trziste angazovan je komletan tim koji cee raditi na modelima za Kinesko trziste,inace vec kad pominjem Kinu da napomenem da Citroen pre dve godine poceo proizvodnju u Indiji novih modela za to rastuce trziste.
Inace mislim da je ovakav pristup ciljevi, transformacija i sinergija grupe veoma kompleksan i tezak posao,medjutim znajuci coveka koji je za ovo zaduzen Carlos Traveras ubedjen sam da ce to uraditi veoma brzo i efikasno.
Nadam se da sam malo priblizio problematiku, ima toga jos dosta...jedmostavno nemam vise snage da preradjujem -sazimam,prevodim more materijala kojim raspolazem.
Zato ako ima pitanja raspalite ili dodajte nesto.
Unapred se izvinjavam ako ima slovnih gresaka