Evo d3us malo opširnije
GERMAN STYLEOvaj stil se prvobitno primenjuje na automobile koji dolaze iz Nemačke - Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Opel, mada ga je moguće primeniti i na druge proizvođače automobila.
Kao potkategoriju ovog stila, neki ubrajaju
Cult,
Clean i
Rat.
Mada se mogu izdvojiti 2 poslednja stila, jer oni postoje van njega, i mogu se tretirati nezavisno.
German Style je stil čija je jedna od najvažnijih osobina neodudaranje od fabričkog izgleda, iako se na prvi pogled to ne čini. Jednostavno rečeno, jednim pogledom možete proceniti o kom automobilu se radi. Ovaj stil se smatra za vrlo prefinjen i elegantan, spoljni izgled ne odaje informacije o performansama.
Ukoliko želite da krenete ovim pravcem u sređivanju vašeg ljubimca, dve glavne stavke od kojih treba da počnete su
FELNE i
VISINA auta.
Felne bi trebalo da budu poreklom iz Nemačke, mogu se kombinovati i fabričke felne sa različitih proizvođača automobila. Najčešće su zastupljene felne sa poliranim falcom, komplet polirane, ili ofarbane u neku atraktivnu boju. Veličina felni ide u skladu sa veličinom auta, gume su naravno što nižeg profila. Bitno je da felna bude sa “pedigreom”, jer se veliki deo celokupnog izgleda ovog stila zasniva na njoj.
Visina auta je drugi prioritet, cilj je da guma bude što bliža rubu karoserije, a samim tim celokupan auto bliži zemlji. Ljudi sa naših prostora se na ovaj potez najteže odlučuju zbog, svima nama poznatih, loših puteva, ali oni koji nauče da žive sa neudobnom vožnjom, dobiće auto sa dosta boljim ponašanjem u krivinama. Izbor je na vama.
Delovi karoserije i svetlosna grupa mogu ostati u svom fabričkom obliku, a mogu se i modifikovati, ali treba biti oprezan. Branici bi trebalo biti originalni od istog proizvođača automobila ili sa vrlo malom dozom modifikacija. Svetlosna grupa ne bi trebalo da previše odudara od fabričke.
Motornom prostoru se posvećuje dosta pažnje, mnogi delovi motora se poliraju ili farbaju. Česta je i pojava tzv. "čiśćenja" motornog prostora, pri čemu se ispod lima skrivaju elektrićna instalacija, creva itd.
Cult i
OEM style, podgrupa german-a
OEM je skraćenica od Original Equipment Manufacturer, a sam pravac se može definisati u 3 reči: felne, patos, fabrika. Dakle, osim mehaničkih dorada i felni, sve ostaje netaknuto u svom fabričkom obliku. Nije dozvoljeno menjanje ni svetlosnih grupa, stavljanje maski bez znaka itd. Iako se na prvi pogled čini kao dosta ograničen pravac, postoji dosta fabričkih delova sa kojima se možete "igrati", a najveći akcenat se opet stavlja na felne.
JDM Naziv
JDM je skraćenica za "Japanese Domestic Market" i u početku je označavala originalne delove za japanske automobile koji su proizvedeni u Japanu i za japansko tržište. Ovi delovi su se razlikovali od delova za npr. američko ili evropsko tržište, pa su baš u tim područjima bili popularni među auto fanaticima. Izraz je počeo da se koristi za čitav stil po kome su se modifikovali japanski automobili: Honda, Subaru, Toyota, Mitsubishi itd, a danas se mogu pridati i ostali proizvođači iz Azije.
Sam stil je lično meni dosta sličan German Style-u, razlika je u samim proizvođačima, linijama automobila, koji nisu toliko elegantnog pitomog izgleda, već je akcenat više na sportskom i agresivnom karakteru.
Jedna od glavnih stavki ovog pravca su felne kao i u GS, u ovom slučaju se najviše cene one sa "Made in Japan" natpisom na sebi, mada nije retkost videti i BBS, OZ itd.
Automobili sređeni u ovom stilu su dosta spušteni u odnosu na fabričke modele, što zbog izgleda, to i zbog performansi.
Prevelike izmene na karoseriji i branicima nećete naći, koriste se uglavnom originalni delovi, najpoželjniji su oni najređi sa limitiranih serija. Svi ti fabrički delovi doprinose i aerodinamici kao i agresivnom izledu. Za razliku od German S. gde su automobili uglavnom "vukovi u jagnjećoj koži", ovi automobili se ne stide da posredno ukažu na svoje performanse, koje su često na zavidnom nivou.
RAT SYLERat style kakav danas postoji potiče iz američkog pravca Rat Rod-a, stil kojim su se sređivali isključivo automobili poznatiji kao hot rod-ovi. Za one neupućene, to su američki automobili nastali do 50-ih godina prošlog veka, ili makar tako izgledaju.
Rat style se može primeniti gotovo na svaki tip automobila, a glavna osobina ovog stila je da auto izgleda kao da je zapušten i neupotrebljiv. Važi za jedan od najextremnijih stilova, pa zbog toga izaziva ili striktno pozitivne ili negativne komentare. Izgled zapuštenosti se postiže rđom, izgrebanom farbom, nedostatkom delova karoserije. Ovaj stil iziskuje veliku pažnju, jer ukoliko je ceo auto prekriven rđom, rizikujete da stvarno propadne.
Automobl ovog pravca je brutalno spušten, gotovo do zemlje. Za one koji se prvi put sreću sa ovim stilom, prva stvar zbog koje će se zapitati da li je auto stvarno zapušten ili ne, su felne. Kod rat-a možete sresti i fabričke čelične, ali najčešće su u pitanju proširene čelične felne ili polirane aluminijumske u savršenom stanju. Nagib točkova je često ogroman.
Mehanički su ovi automobili perfektni i često se ispod haube krije dovoljno konja da na pravcu dobijete većinu novijih sportskih automobila. Zbog svog izgleda dosta privlače policiju i njihovi vlasnici su već navikli na vanrende tehničke preglede zbog toga.
Sve u svemu, hardcore stil za koji se odlučuje mali broj ljudi. Elementi ovog pravca se često preuzimaju kod German Style-a i JDM-a, najčešće su u pitanju zarđale haube i drugi pojedinačni delovi karoserije.
CLEAN STYLEClean style je pravac koji se može primeniti na gotovo svaki automobil. Na ovaj pravac se možete opredeliti ako niste zadovoljni fabrickim linijama automobila i u želji da date lični pečat autu, možete se okrenuti radikalnijim izmenama na karoseriji, branicima itd. I pored toga, model automobila se lako prepoznaje, auto se prosto rečeno "čisti". To čišćenje podrazumeva uklanjanje kvaka, lajsni, mesta za tablicu, znakova sa maski, oznaka, modifikovanje branika itd.
Akcenat se dakle stavlja na konturu auta, koji izgleda kao da je izliven iz jednog dela. Na karoseriji može biti dosta modifikacija, uglavnom sitnijeg tipa, ali u većem broju.
Branici se mogu koristiti fabrički kao osnova za doradu ili se uzimaju drugi, koji su često ručni rad i unikatni po svom obliku i mogu imati veće otvore za vazduh od fabričkih i sl.
Najčešce ne-fabrička svetlosna grupa trpi dodatne dorade kao što je produžavanje karoserije i samim tim zatvaranjem njenih delova ( bad-look hauba, obrvice i sl.).
Pravac daje veću slobodu za rad, ali pravila ipak postoje. Vrlo često se elementi ovog pravca preuzimaju kod drugih stilova.
RACINGPrvo za neuke, ne, lepljenje nalepnice RACING na raznim delovima automobila vas neće svrstati u ovaj pravac. Šalu na stranu, Racing se razvio po ugledu na trkačke automobile, cilj je napraviti auto koji je nešto najbliže trkačkoj verziji auta, ali da ipak ostane (koliko-toliko) upotrebljiv za svakodnevnu upotrebu. Podrazumeva se, sve oči su uperene na performanse.
Motor, je glavni prioritet, i ovde nema nikakvog ograničenja osim finansijskog. E onda kreće lančana reakcija modifikovanja mehanike auta - brz auto se mora zaustaviti, ako povećate snagu motora, morate staviti i veće kočnice. Snaga nije ništa bez kontrole, tako da je sportsko vešanje neophodno. I tako dalje, dokle god imate para i volje.
Spoljašnost ovakvih automobila je prilagođena performansama, ukoliko vidite veliki zadnji spojler, prednji stabilizator, izbušene haube, blatobrane, branike, nemojte pomisliti da se radi o kiču, već o neophodnosti. Iako izgled nije prioritet, pri izboru felne se pridaje pažnja, mada je i njihova težina dosta bitna.
Zakon za enterijer je prost - što manje, to bolje. Zaboravite na držače za čaše, zvučnu izolaciju, pa čak i električne podizače prozora. Većina enterijera kod ovakvih automobila je izvađena zbog smanjenja težine, a samim tim poboljšanja performansi. Čest, ako ne i obavezan, je sigurnosni kavez. Sedišta moraju biti trkačke kadice, pojasevi u 4 ili 5 tačaka i slično. Kao sigurnosna mera, uređaj za gašenje požara je blizu vozača. Prosto rečeno, sve što ste videli na trkačkim automobilima, prenosi se na auto u što većoj meri.
Neki aspekti ovog pravca se dosta često preuzimaju kod drugih stilova, tako je granica između njih ponekad neodređena, najčešće između Racing-a i JDM-a, a ponekad i German-a. Ipak, razlika se da primetiti, jer čisti pripadnici Racing pravca su uvek spremni da se oproste od detalja bez kojih su drugi stilovi nezamislivi.