Imao sam problem sa nailaskom ovog hladnog vremena da mi se ler nekada povećavao u slučajevima kada baš i ne bi trebalo, tj. kada je motor zagrejan sam podigne ler i još jedan problem da se kazaljka za temperaturu sporo pomera iako sa grejanjem nemam nikakvih problema. Pošto od glavnog puta do kuće ima par stotina metara neasfaltiranog puta, posle neke laganije vožnje tim neasfaltiranim putem sa prethodnih ~82 stepena, temperatura bi za tih par stotina metara padala u zonu hladnog i kada bi stigao, ler bi stojao ovako nešto i temperatura bi bila ova:

Pošto je termostat zamenjen pre par godina i na neki način otklonjen kao uzrok, drugi deo koji se može uzeti u obzir kao 'glavni osumnjičeni' za ovu moju situaciju je jedino senzor rashladne tečnosti (popularno termodavač) ili ti na engleskom ECS/ECT/ECTS (Engine Coolant Temperature Sensor).
Ukratko, ovaj senzor služi za merenje temperature rashladne tečnosti ili ti antifriza i radi na principu otpornosti, tj. kada je motor hladan, odnosno kada je antifriz hladan, senzor bi imao odredjenu otpornost i samom ECU-u bi prosledjivao temperaturu rashladne tečnosti na osnovu koje bi sam ECU regulisao smešu goriva i vazduha za 'hladno' vreme, podigao bi ler, tj. aktivirao automatski sauh i slično i kako bi se temperatura motora zagrevala, otpornost bi se menjala i iz režima hladnog bi se režim rada samog motora menjao u režim zagrejano, tj. senzor bi izmerio temperaturu od recimo 50 stepeni, to je znak da motor više nije hladan, da više nema automatskog sauha i podizanja lera i da je sada drugi režim smeše goriva i vazduha. Ukratko i grubo rečeno da se razume.
Pošto se ovaj problem javljao nekada i pre kada je bilo toplo vreme da podigne ler bez ikakvog razloga, tj. aktivira automatski sauh, što je normalno kada su niske temperature, ali što nije normalno da se dešava na 82c i zagrejanom motoru, reših da ga zamenim i otklonim ga kao makar kao uzrok problema.
Od alata potrebno:
- ključ br.10
- tzv. cevasti br.13 (ili gidora br.13 sa nastavkom)
- duboka gidora br.19 (najpoželjnije tzv. cevasti br.19)
(Da napomenem da možda postoje više načina da se skine pomenuti senzor, ali je ovaj po meni bio 'najbolji', jer je senzor na veoma zavučenom mestu sa desne strane glave motora i bloka izmedju silnih sto gumenih sto plastičnih što metalnih creva za vodu, creva za turbinu i fiksnog metalnog creva od izduvne grane do EGR-a i onda do usisa, tako da kada bi se krenulo skida nešto od ovoga, imalo bi moglo posla, zato je po meni ovaj moj način bio 'najbrži')
Postupak rada:
1) Skidanje akumulatora
- Mislim da nema potrebe da objašnjavam kako se skida akumulator...Ukratko, sa ključićem br.10 odvijete kleme + i - na akumulatoru i sklonite ih od akumulatora. Posle toga sa gidorom br.13 i nastavkom ili cevastim br.13 odvijete držač akumulatora sa leve strane akumulatora (strana akumulatora ka samom motoru) i posle toga akumulator je slobodan i možete ga izvući napolje.
2) Skidanje držača akumulatora
- Možda može i bez njegovog skidanja, ali meni je bilo lakše za prilaz, a i nema previše posla oko skidanja. Ukratko, ključem/gidorom/cevastim br.13 odvijete obeležena 3 srafa (označena crvenom bojom - jedan se ne vidi ispod kleme, ali tu je i isti kao ostala dva) koja drže držač akumulatora, skinete relej grejača - izvučete na gore (označeno plavom bojom) i skinete nosač

3) Skidanje konektora
- Posle skidanja nosača akumulatora, dobićete ovakav 'pogled' na situaciju:

Sam senzor je obeležen crvenom bojom, a njegov konektor zelenom bojom. Otkačite konektor klasičnim principom: podići plastični pipak i izvući konektor.
4) Skidanje starog senzora i vraćanje novog
- Dolazimo do glavnog dela. Ovde je potrebno upotrebiti duboku gidoru br.19 (namerno ponavljam duboku, jer u gidoru mora da upadne plastični deo samog senzora i da gidora posle toga uhvati sam deo za odvijanje, sto je malo teže za naći takvu gidoru, s' toga je najbolje imati cevasti ključ br.19, jer je on ceo šupalj i može lepo prići - ovaj deo skidanja se blago svodi na improvizaciju odvijanja i parolu: ''Snadji se kako znaš i umeš'').
Kada se senzor krenuo odvija, posle jednog dela navoja krenuće sve lakše i lakše da se odvija i od tog 'lakog' dela krenite da ga odvijajte ručno. Osetite pod prstom kada je pri kraju. Kada bude pri kraju i ako ga odmakente od navoja i njegovog kućišta, krenuće antifriz da ide, s' toga novi senzor već morate da imate spreman da bi brzo delovali i izbegli situaciju da Vam iscuri više antifriza nego što bi trebalo. Pri samoj zameni, malo antrifriza dok se izvrši ta zamena će Vam sigurno iscureti, ali to je normalno, i nećete doliti pola litre antrifriza u boci, vrlo malo izadje. Uglavnom, budite efikasni pri zameni.
Obrnutim postupkom kako ste odvili senzor ga sada zavijte nazad cevastim/gidorom ili kako ste se Već snašli i ne preterujte sa stezanjem.
5) Vraćanje konektora
- Posle zavijanja samog senzora, vratite konektor nazad i proverite ako je slučajno od pre ogoljen kabli od konektora i slično, po potrebi izolirajte.
6) Vraćanje nosača akumulatora
- Sve isto, samo obrnuto. Vratite nazad nosač akumulatora i zavite 3 srafa br.13 koja drže nosač akumulatora.
7) Vraćanje akumulatora
- Vratite akumulator, ubacite ga u ležište kako treba i zavite njegov nosač sa leve strane (šraf i ključ br.13). Stavite kleme + i - i stegnite ih ključem br.10
Ukratko bi to bilo to. Čisto za informaciju ako nekog zanima, evo jedna slika starog skinutog senzora koji je lažirao i bio poluispravan kojem se pri skidanju i polomio ovaj gornji plastični deo (kao da je antifriz probio kroz plastiku) i slika novog senzora:




Naravno na kraju - operacija uspešno izvršena pacijent umro

Šalim se, naravno...Posle ovoga nisam imao nešto puno prilike za probu, ali probao sam jednu vožnju na otvorenom i posle 6-7km otvorenog puta mi je digao temperaturu, stari senzor je bio baš uništen, unutra mastan, od neke emulzije i slično, ali bitno da sada novi radi, a i posle one pomenute vožnje neasfaltiranim putem, sada temperatura ne pada u hladno, obrtaji ne variraju i sada sve to izgleda otprilike ovako:

Eto toliko od mene

Nadam se da će nekom biti od koristi kome se desi sličan problem, ima sad neko mini uputstvo kako može da sam reši problem. Posao nije ništa komplikovan i može se uraditi relativno brzo.
Pozdrav
