Malo amatersko upustvo sta i kako treba raditi kada motor nece da upali. upustvo se odnosi na sve automobile koji nose karburatore a delom se moze primeniti i na druge sisteme.
znaci polazimo prvo od varijante da motor normalno vergla. znaci alnaser okrece normalno a motor cuti.
naravno gorivo imamo.
prvo sto treba proveriti je prikljucke na bobini i visokonaponski kabal koji ide od bobine do razvodne kape.

skinuti kabal od bobine sa razvodne kape i pribliziti ga bluzu sasije (masi).

neka pomocnik zavregla na trenutak (2-3sec) a vi gledajte izmedju kabla dali izlazi debela varnica. naravno nebi bilo lose da koristite kozne rukavice dok drzite kabal ili neki drugi izolator. bez brige,ta struja ne ubija
ako varnica ne izlazi,skinite kabal od neke svecice,pa ga zamenite sa ovim od bobine. onaj kraj koji je isao u razvodnu kapu ubacite u bobinu a drugi opet na masu.
ako opet nema varnice zadnji krivac je ili sama bobina ili komutator ili spulna u razvodniku. komutator je ispod bobine (prst)
napomena: kod bosch ravodnika (crvena kapa) komutator je ispod bobine,a kod delco razvodnika (crna kapa) komutator je na samom razvodniku ili u razvodniku
ako varnice ima:vratite kabal od bobine na mesto u razvodnoj kapi izvucite neki kabal od svecice i prinesite masi (glavi motora).

svucite ovu kapu na kablu unazad ili stavite deblji srafciger i tako priblizite glavi motora.
ako varnica ne izlazi onda je verovatno problem u razvodnoj kapi ili razvodnoj ruci.

desava se da razvodna kapa i ruka imaju lose kontakte i to mora da se zameni. desava se i to da kapa ima naprslinu,pa u kisno i jutarnje vreme se stvori kondezaciju unutar kape i dodje do kratkog spoja izmedju elektroda

nije lose uvek imati WD40 ili neki slican sprej koji uklanja kondezaciju. dovoljno je samo ga dobro naprskati u razvodnu kapu.

razvodna ruka hoce da se izlomi i da se zarotira oko osovinice razvodnika. obicno se tada prilikom paljenja cuje pucanje iz auspuha.
a hoce u da nagori ovaj zuti kontakt na vrhu. pomaze smiglanje finijom smirglom kontakata na ruci i u kapi.
nije lose uvek imati ove stvarcice u rezervi u autu + kabal za bobinu,to je ceo trosak oko 1.500din a moze mnogo da znaci.
sta ako je sve to u redu?
precicemo na drugi sistem u autu,a to je benzinskiodmah u startu ovojite crevo uzmedju pumpe i karburatora (selna na karburatoru). neka pomocnik zavergla auto a vi crevo okrenite prema kosu.
ako baca pumpa gorivo onda je greska u karburatoru. (obicno zaglavi iglica plovka)
ako pumpa ne baci gorivo,uradite sledece:
odvojite crevo ispred ulaza u pumpu, i ustima duvajte vazduh u rezervoar da vidite dali je prohodno.

desava se da je zapusen ovaj filter goriva,ili je sam vod od rezervoara zapusen od mulja. desava se i u hladnim danima da zamrzne gorivo u crevu od rezervoara zbog vlage. ili je mozda i crevo izbuseno
ako je to ok onda ostaje jedini krivac pumpa goriva.

nju mozete da testirate kada je demontirate sa kucista bregaste. za njenu demonrazu koristi vam samo ovakav kljuc 13,osmougaoni okasti,zbog donjeg srafa koji je nepristupacan.

kada osrafite srafove to ovako izgleda

ispod nje se nalazi: papirnati dihtung,bakelitna podloska,i opet papirnati dihtung.

proba se na sledeci nacin:
na dnu pumpe je klip sa federom.

taj klip dlanom stiskati a na izlazu iz pumpe (uza cevcica) treba da izbija lagano vazduh,a na debljoj cevcici (ulaz u pupu) treba da uvlaci vazduh.
ako se dvoumite,neku od cevcica prislonite usni i oseticete
ako ispadne da je losa pumpa za gorivo,spas je plasticna flasa od 1.5-2l, 0.5-1m creva za gorivo.
verovatno znate tu foru,ali da napisem:
izbusite zatvarac flase za debljnu creva,napunite flasu sa gorivom. preko zatvaraca gurnite crevo u flasu i zadenite je za brisac
kroz resetke uvucite crevo u haubu i direktno ga navucite u karburator. i vozite do kuce.
prilikom montaze pumpe vratite sve kao sto ste i skinuli. obratite paznju na strelicu da creva ne prikljucite naopacke.

ili zapamtite da je uvek deblja cucka na pumpi ulaz iz rezervoara.
hoce auto prilikom paljenja da proguta vise goriva i da se zadavi. taj termin u narodu je poznat kao "presisao".
kada se to desi,obicno se oseti gorivo oko auta ili pod haubom ili na auspuhu.
efikasan lek kad "presisa" je da prilikom verglanja ne drukajte gas nego drzite skroz pritisnutu papucicu gasa dok verglate.
moj savet vam je kada auto ne upali cetvrti-peti put verglanjem da ne masirate ni akumulator ni alnaser neko da pogledate dali postoji razlog zasto nece da odmah upali.
treci sistem u automobilu (ne kod svih ali moramo da ga pomenemo) je TNG ili u narodu poznat kao gasprvo,odmah podignite haubu i proverite da se inje nije nahvatalo na isparivac.
ako je inje na isparivacu to znacu da je zamrzao (obicno kad manjka antifriz zamzne ceo i nahvata se inje).
hoce da pomogne vrela voda preko njega da se sipe.
ne mora da se pojavi inje da se vidi da je zamrzao. hoce da se napravi ledeni cepic unutra.
to ce te proveriti tako sto cete ukljuciti kontakt,gasni ventil treba da cakne,i rukom na isparivacu pritisnite dugme za cok (dugme sa strane,slika)

ako gas ne sisti onda je zamrzao isparivac unutra. opet moze da pomogne vrela voda.
drugo. proverite gasni ventil dali skljoca

provericete ga tako sto jedan od ovih kablica skinete pa dodirujete pipak. obratite paznju da upalite kontakt i da vam je dugme na polozaju za gas u autu.
kontakti hoce da oksidiraju,i buksne da su lose. tu obratite paznju.
hoce i da zaglavi klipcic u samom ventilu,ili da pregori namotaj na ventilu.
jedini spas je prebacivanje na benzin.
desava se da preklopnik u kabini otkaze. uzmite zicu sa buksnom na jednom kraju (ili bez nje) i ubodite u gasni ventil na mestu gde je + a drugi kraj direktno na akumulator. to ce vam zavrsiti posao.
proverite i ovo: osigurac za gas

ako auto polako vergla ili ne vergla,onda:
-proverite kleme akumulatora (nahvata se oksidant na + ili su labave i masne)
-gurnite ruku ispod usisne grane i opipajte kablove od alnasera. proverite da nisu labavi
-akumulator je slab
-alnaser je u kvaru
-u redjim slucajevima ulozak kontakt brave
platinasto paljenjekod nas se jos uvek koriste automobili koji imaju platinasto paljenje. gore sve sto sam naveo podrazumevalo se za auto koji ima elektronsko paljenje.
ko koristi platinasto paljenje nije lose da uvek u autu ima platine i kondezator. to je trosak mozda 500dinara.
ako motor nece da upali,a sve ostalo je ispravno,ostaje samo da su platine ili kondezator.
platine

kondezator sluzi da ublazi iskru na platinama,i kada on "probije" auto isto ne moze upaliti.
platine se proveravaju tako sto razvodnik mora da se skine sa motora. pre skidanja,nije lose da (ako ga nema) srafcigerom zagrebete zarez za kucistu motora i razvodniku,da bi znali oprilike u kom polozaju je bio kada ga vracate.
osravi se sraf 13 ispod razvodnika i izvadi se viljuska koja drzi razvodnik. tada razvodnik moze da se skine.
proverava se vizuelno. okrecite rukom osovinicu razvodnika o pratite platine dali se otvaraju kada prolazie bregovi ili ne,i koliko.
obicno problem sa platinama je sledeci: dugmici na nakovanju su nagoreli,ukopani ili su otpali.
menjanje je na sledeci nacin:

odvije se sraf koji je uokvirenu plavo i skine se buksna koja je uokvirena u zeleno. montiraju se druge platine,sraf se zavije ovlas i buksna se ubode. sada mora da se nasteluje zazor.
zazor treba otprilike da bude 3mm. (ili debljina tankog kartoncica presavijenog na pola).
zaokrene se osovinica tako da platine budu stoje maksimalno otvorene na bregu. na mestu gde je obelezeno crvenom krugom postoji zarez. obicnim srafcigerom preko tog zareza se podesava zazor platina.
prosto,stavite spijune ili kartocic izmedju dugmeta,zaokrenete osovinicu da platine stoje maksimalno na bregu i preko tog zareza regulisete zazor i na kraju stegnete jako sraf u plavom krugu. okrenete osovinicu da proverite dali otvaraju i zatvaraju dok rukom okrecete bregove.
kada sve to uradite,vratite razvodnik na motor kao sto je bio pre skidanja,poravnajte ga sa zarezima koje se izgrebali srafcigerom,i ovlas ga zategnite. sada mora da se podesi predpaljenje.
donju remenicu sa (17 okasti ili gedora) dovedite na zarez (reper) tako da se zarez sa radilice poklopi sa zarezom na bloku motora (vidi se,potrazite malo). zarezi mogu da se gledaju i na bregastoj osovini

uzmite probnu lampicu 12V,stipaljku zakacite na spoljnu zicu od razvodnika a drugi kraj na + klemu. rukom zaokrecite polako i sitno razvodnik dok se lampoca ne upali. kada je na ivici da se upali i samo sto je upalila tu stegnite jako ravodnik i to je to.
kondezator se menja tako sto se sa kucista razvodnika odsrafi,otkaci se zica,i isto tako se vrati.
napomena:platine postoje leve i desne. obratite paznju prilikom kupvine
moj savet da uvek u automobilu imate:srafciger obican i krstasti
kljuc: 7-8 8-9 10-11 12-13 16-17
kombinovane kleste (motorcagle)
skalpel
5m kanapa
malo gradjevinske zice
crevo za gorivo 20cm (na duza putovanja 1.5-2m)
kabal za bobinu
razvodna ruka (moze i kapa)
flasa do 2l i balon sa vodom (za duza putovanja)
lepljiva traka ili izolir
obicna zica od instalacije 3-4m
i dobra je stvar: power traka za creva za vodu
naravno,jos,neke stvari treba da imate po vasem zapazanju ako je potrebno
sretno.
bozza