Opel Team Serbia
https://opelteamserbia.com/forum/

Turbina i Turbopunjenje
https://opelteamserbia.com/forum/viewtopic.php?f=167&t=13256
Stranica 1 od 4

Autoru:  Godza [ 23 Jan 2011 22:54 ]
Tema posta:  Turbina i Turbopunjenje

Evo nekih osnovnih principa oko turbo punjenja.

Sagorevanje u motoru zahteva vazduh i gorivo da bi generirao snagu. Sto vise vazduha i goriva moze da sagori u cilindru, to je veca snaga. Turbo punjac koristi inace izgubljenu energiju izduvnih gasova.

U osnovi se sastoji od centrifugalnog kompresora (kuciste, rotor turbine). vratilo obezbedjuje direktnu vezu izmedju turbinskog i kompresionog kola, tako a se obe okrecu istom brzinom.

Gasna turbina pretvara inace izgubljenu energiju izduvnih gasova u rotaciju i gura kompresor.
Kompresor usisava svez vazduh i sabija ga u cilindar, na taj nacin je vise vazduha ispunilo cilindar tako da veca kolicina goriva moze da sagori i na taj nacin se dobija veca snaga.

Prednosti i mane turbopunjenja

Dizel motori sa turbinom imaju brojne tehnicke i ekonomske prednosti nad onim sa prirodnim usisavanjem:
Specificna potrosnja goriva (kg/kWh) turbopunjenih motora je niza. Specificna potrosnja goriva pokazuje koliko grama goriva motor potrosi da proizvede jedan kilovat (kW) za jedan sat. Meri se u g/kWh pri razlicitim brzinama motora. Specificna potrosnja goriva je etanol za uporedjenje potrosnje goriva motora razlicitih snaga.

Turbopunjeni motor nadmasuje svojim karakteristikama na vecim obrtajima. Gubitak snage motora sa prirodnim usisavanjem na vecim je znacajan zbog manje gustine vazduha. Turbina turbopunjaca moze da iskoristi vise snage zbo nizeg pritiska vazduha, tako da je isporucena kolicina vazduha samo malo manja i motor daje skoro punu snagu.


Slika

1.napajanje vazduhom preko filtera do kompresora
2.kompresor
3.ulje pod pritiskom iz motora
4.turbina
5.odvd izduvnih gasova
6.izduvni gasovi do turbine turbopunjaca
7.povrat ulja u motor
8.sabijeni vazduh do motora

Turbo punjac olaksava modifikacije motora u cilju smanjenja emitovanja opasnih supstanci.Turbo motor je tisi, posto je povrsina odavanja zvuka manja zbog manjih dimenzija.Turbopunjac za sebe, radi kao dodatni prigusivac.

Zadrska turbopunjaca poznatija kao turbo rupa:

Pri ubrzavanju izvesno vreme prodje dok se dobije dodatna snaga i moment.Niska temperatura izduvnih gasova i njihova mala zapremina, kao i ubrzanje samog turbopunjaca usporavaju podizanje pritiska u kompresoru na pocetku ubrizgavanja. Ovaj fenomen je poznat kao zadrska turbopunjaca, uvek i cesto postavljanje kao zagonetno pitanje.

Manji turbopunjac ima bolji odziv ali su mu slabije karakteristike. Sa drge strane, veci turbopunjac ima bolje karakteristike, ali i sporiji odziv, ima vecu sto bi majstori rekli zadrsku.

Idemo dalje mane ovih turbopunjaca:

1. Povecano mehanicko opterecenje
2.Postoji opasnost od pregrevanja (instalacija hladjenja)
3.Posle rada na visokim obrtajima (brzinama motora), motor se ne sme odmah zaustaviti, jer bi u suprotnom turbina ostala bez podmazivanja po zaustavljanju motora.

Kontrola pritiska natpunjenja

Kontroler priiska natpunjenja regulise ovaj pritisak u predvidjenim granicama. Pri dostizanju predvidjenog pritiska, otvara se by-pass ventil i deo izduvnih gasova mimo turbine odlazi u izduvnisistem. To ogranicava natpritisak u cilindrima na zadatoj vrednosti. Regulacija se ponavlja pri svakoj promeni snage motora.

Autoru:  bozza [ 23 Jan 2011 22:59 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

ima li neko slovo vise o motoru koji je nosio oznaku COMPEX-D ? :D
i on je takodje sa turbo punjacem pa sam zato pitao u ovoj temi

Autoru:  Godza [ 23 Jan 2011 23:03 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

Bozo, ima casova gde me stikla bolela pa sam izostajao sa predavanja, a inace pocela ponovo da radi ona knjizara kod mene, a ja jos uvek na rahabilitaciji pa reko ajde se prosvetlimo

Autoru:  bozza [ 23 Jan 2011 23:07 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

znam ja da ima gorane da na tvom cosku ima sve,pa zato pitam na pravoj adresi :D
inace mi koji smo okoreli opelasi znamo i za taj cuveni motor koji je preteca ovih dizela i turbinama sa interkulerom,koji bi eksplatisan pocetkom 80-tih godina

Autoru:  Godza [ 23 Jan 2011 23:19 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

Bozo, ja tek sada poceo da ucim :P , nisam ni znao sta znaci slobodno vreme zadnjih godina :dedica: . Tako da nadoknadjujem izgubljeno :P

Autoru:  4motion [ 23 Jan 2011 23:23 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

nisam se mnogo upustao u tajne texta, ali ovo je glavno sto si napisao

"3.Posle rada na visokim obrtajima (brzinama motora), motor se ne sme odmah zaustaviti, jer bi u suprotnom turbina ostala bez podmazivanja po zaustavljanju motora."

po meni i najveci problem...

naravno, svaka cast na textu!!!!

Autoru:  webboy [ 24 Jan 2011 01:30 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

.... i dopuna koja vazi za :let:

Kod ovih motora (mozda i kod novijih generacija turbo motora iz GM familije) je kuciste turbine izjedna izliveno sa izduvnom granom. Na ovaj nacin se efekat "turbo rupe" umanjuje.

Autoru:  Godza [ 24 Jan 2011 01:34 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

ali ta zadrska ce uvek postojati, bez obzira da li je (let) ili (net) motor.

Autoru:  astrafan [ 24 Jan 2011 01:42 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

idemo ovo na lepljivu :D jos jednu...

Autoru:  bobale [ 24 Jan 2011 03:24 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

Å to se tiÄe Z20NETa lag je naravno prisutan, ali je iskreno zanemarljiv. Ne znam da li bi bilo korektno da ga poredim sa turbo lagom koji ima Golf 4 TDI? Ako je odgovor da, onda Z20NET uopÅ¡te nema turbo lag :D.

Autoru:  Godza [ 24 Jan 2011 09:25 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

Citiraj:
Å to se tiÄe Z20NETa lag je naravno prisutan, ali je iskreno zanemarljiv.


Naravno i vozaci to ne mogu da primete, sto je i poenta turbina novijih generacija :wink:

Autoru:  Perica [ 24 Jan 2011 09:34 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

Možemo li ovde prikazati poreÄ‘enja radi krive momenta i snage turbo-benzinca i turbo-dizela iste radne zapremine? Kakva je raÄunica Å¡to se tiÄe stepena korisnog dejstva kada u poreÄ‘enje stavimo atmosferski i turbo motor (naravno jedan te isti motor sa i bez turbokompresora)?

Kako možemo uporediti turbopunjaÄ i superpunjaÄ?

Nadam se da ne smaram pitanjima. Mene ova tema jako interesuje.

Autoru:  webboy [ 24 Jan 2011 12:46 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

Tu bi eto moglo da se napravi poredjenje C20XE i C20LET.

Inace, da li u GM familiji postoje turbo motori sa promenljivom geometrijom lopatica turbine/kompresora?

Autoru:  bobale [ 24 Jan 2011 13:12 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

1.3CDTI 90ks i 1.9CDTI imaju promenljivu geometriju turbine, mada ne znam baš koliko mogu da se smatraju GM-ovim :).

Autoru:  Night Rider [ 24 Jan 2011 13:29 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

Aj i ja nesto da pitam :P
Da li je moguce preko dijagnostike donekle ispitati stanje turbine?
I moze li se fabricka turbina (kod dizela) zameniti za nijansu vecom ili mozda cak i istom ali sa nekog drugog automobila naravno uz prepravke ?

Autoru:  webboy [ 24 Jan 2011 13:42 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

Najjednostavniji nacin za pregled turbine za koji ja znam je da se odvije crevo izmedju kompresora i intercoolera i da se opipa prstima. Mora da bude suvo... ako u tom crevu (narocito na spoju creva i kompresora) ima ulja... znaci da turbina baca ulje... znaci da joj se blizi kraj.

Autoru:  Night Rider [ 24 Jan 2011 13:47 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

Ni to nije pravilo u crevima uvek imam masnoce zbog uljnih para,imao sam Vectru na kojoj je to crevo bas bilo masno a nije trosila ulje ni posle 50.000km koliko sam presao sa njom :wink:

Autoru:  vlada13 [ 24 Jan 2011 14:34 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

webboy je napisao:
Tu bi eto moglo da se napravi poredjenje C20XE i C20LET.

Inace, da li u GM familiji postoje turbo motori sa promenljivom geometrijom lopatica turbine/kompresora?


Ima, kod mene :ok: :D

Miloše još jedna provera je preko diagnostike sa poređenjem priska u kolima turbine, to će Goran objasniti detaljnije, gledaju se dva pritiska i jedan mora da je uvek manji od drugog ako je turbina u redu.

Autoru:  Esseker [ 24 Jan 2011 15:07 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

'Ajde da pitam ovde,posto je pomenuto to...Sta je to tacno interkuler,i dali ga imaju svi motori sa turbinom? :stidise:

Autoru:  bozza [ 24 Jan 2011 15:12 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

inter kuler je hladnjak povezan sa usisom dodatno rasladjuje vazduh koji je namenjen za sagorevanje.
kod modela sa inter kulerom turbinu pokrece kais za razliku od obicne turbine koja dodje do izrazaja kada se predju odredjeni obrtaji motora jer je pokrevu izduvni gasovi

Autoru:  Night Rider [ 24 Jan 2011 15:18 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

bozzo mislim da si malo pomesao turbinu i kompresor :D
Tacno je da interkuler hladi vazduh ali ne pokrece kais turbine na kojima postoji interkuler vec isto izduvni gasovi!

Sto se tice motora sa i bez interkulera bas je skoro komentarisano o opelovim DTH I DTL motorim.

DTL nema interkuler i ima manju turbinu snaga 82ks
DTH ima interkuler i malo vecu turbinu snaga 101ks

Autoru:  bozza [ 24 Jan 2011 15:20 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

da,greska,mislio sam na kompresor. on je stalno u pogonu preko kaisa :D

Autoru:  webboy [ 24 Jan 2011 15:26 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

Definitivno je doslo do greske.
Ja imam intercooler (do duse, fabricki je jedva veci od hladnjaka za ulje :D) i klasican turbo kompresor koga pokrecu izduvni gasovi.

Kao sto ti je boza vec rekao, interkuler rashladjuje vazduh pod pritiskom koji ulazi u motor. Sto je vazduh hladniji, to mu je veca gustina.... sto je veca gustina, vise moze da udje u motor... sto vise moze da udje vazduha, vise moze i goriva da se ubrizga... sto vise goriva i vazduha sagori - veca snaga.

Interkuler kod :let: motora, inace predstavlja najslabiju kariku u podizanju performansi fabrickog motora... tj. on spada u grupu hardvera koju je prvo potrebno zameniti. Em je mali, em stoji na mestu (iza levog fara) na kome bas i nema bog zna kakav protok vazduha. Jos ako imas i klimu (kao ja), ispred interkulera se nalazi jos i hladjak klime koji dodatno pravi restrikcije strujanju vazduha.

Autoru:  kvcali [ 24 Jan 2011 15:40 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

Ja da sam na tvom mestu Web, ja bih makar ako ne ubacio veci interkuler bar bu taj fabricki stavio ispred hladnjaka u donju supljinu branika, ne zam sta jos cekas po tom pitanju

Autoru:  webboy [ 24 Jan 2011 15:51 ]
Tema posta:  Re: Turbina i Turbopunjenje

kvcali je napisao:
Ja da sam na tvom mestu Web, ja bih makar ako ne ubacio veci interkuler bar bu taj fabricki stavio ispred hladnjaka u donju supljinu branika, ne zam sta jos cekas po tom pitanju


Trenutno mi podizanje performansi nije prioritet - sve u svoje vreme.

Stranica 1 od 4 Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/