Centralno ubrizgavanje goriva je uvedeno u model godini 1990 i od tada je bilo modifikovano i usavrsavano uvodjenjem novih verzija.
Multec sistem centralnog ubrizgavanja kontrolise tri osnovne promenljive velicine motora.
1.gorivo (odnos vazduh/gorivo)
2.Sinhronizaciju paljenja
3.Brzinu na praznom hodu (kontrola vazduha na praznom hodu)
Osnovna namena sistema centralnog ubrizgavanja je da maksimalno smanji emisiju stetnih gasova uz obezbedjenje optimalnog iskoriscenja goriva i voznih karakteristika vozila. Emisija izduvnih gasova obuhvata hidrokarbonate (HC), ugljen monoksid (CO) i okside azota (NOx).
Kao dodatak, i ostale funkcije motora mogu da se kontrolisu uz pomoc MULTEC sistema centralnog ubrizgavanja.
Skracenice i znacenja :
SPFI-Centralno ubrizgavanje (Single Point Fuel Injection)
MPFI-Ubrizgavanje na svakom cilinderu (Multi Point Fuel Injection)
DIS-Direktno paljenje (Bez razvodnika)
SFI-Sekvencijalno ubrizgavanje
EGR-Regulacija izduvnih gasova (Exhaust Gas Recirculation)
SAI_Sekundarno ubrizgavanje vazduha
Sistem Paljenja
C12NZ / C14NZ
Razvodnik
C12NZ / C14NZ Multec razvodnik je opremljen Hal senzorom. Signal proizveden Hall senzorom je pravougaoni signal i koristi ga Modul elektronske kontrole (ECM) za izracunavanje motora i polozaja.
Teorija Halovog efekta
Razvodnik sa Halsenzorom sadrzi poluprovodnicki element (Hal cip) koji deluje kao prekidac za referentni napon dobijen od ECMa. Frekvencija prekidaca je proporcijonalna brzini motora.
Hal cip je postavljen u magnetno polje koje moze biti prekinuto krilcem rotora na vratilu razvodnika. Kada se magnetno polje prostire do Hal cipa, referentni napon (oko12V) iz ECMa se spaja ka masi, akada je magnetno polje preseceno krilcem rotora,spoj ka masi se prekida.
Tacka u kojoj se mgnetno polje prekida odgovara polozaju kolenastog vratila od 90stepeni pre spoljne mrtve tacke.Signal proizveden stalnim prekidanjem Hall cipa je pravougaonog oblika i menja se zavisno od brzine motora. To je poznato kao Referentni signal za podsistem paljenja.
Sinhronizacija paljenje
Za osnovno podesavanje paljenja se koristi program F6 na Tech-1 .Potrebno je jos stroboskopsko svetlo ili Tech-80. Tech-1 kontrolise Multec kontrolnu jedinicu tako da odrzava brzinu od 1000 obrtaja. Ugao pretpaljenja (5 stepeni) prikazan na ekranu Tech-1 je samo nominalna vrednost koju treba podesiti podesavanjem razvodnika i proveriti stroboskopskom lampom ili sa Tech-80. Od model godine 1992 osnovno podesavanje pretpaljenja ce ponovo biti 10stepeni pre spoljne mrtve tacke.
Indukcioni kalem
Dve vrste indukcionih kalemova se koristi na Opel vozilima, Bosch i Ac Delco. Ac Delco indukcioni kalem se koristi uz Multec sisteme.
Vrednost za proveru indukcionih kalemova su:
otpor primarnog namotaja 0.3 do 0.7 om-a
otpor sekundarnog namotaja izmedju 5 i 10 om-a
Modul paljenja (poznat kao okidac) je postavljen ispod indukcionog kalema. Zadatak mu je da ukljucuje i iskljucuje indukcioni kalem u odredjenom trenutku kada primi signal od Ecm-a.
Signal od Ecm-a je niskonaponski (0.2-0.8v naizmenicnog napona) poznat kao signal elektronskog paljenja (Electronic Spark Timing -EST). Ispravnost indukcionog kalema modula mogu se proveriti sa Tech 1 u programu F5 Acutator test.
C16NZ2 / C18NZ Multec Podsistem Paljenja
C16nz2/C18nz Multec sistemi su opremljeni induktivnim davacem impulsa kolenastog vratila (radilice) smestenim u bloku motora uz disk kolenastog vratila (58 zuba).
Davac se sastoji od namotaja zice oko magnetnog jezgra u kome se indukuje napon pri rotaciji diska kolenastog vratila.Aplituda tog napona zavisi od napona brzine motora iz koje ECM izracunava broj obrtaja motora.
Prorez u disku (dva zuba nedostaju) proizvodi trenutni skok izlaznog napona senzora.Ovaj skok napona je signal za ECM da identifikuje polozaj kolenastog vratila (115 stepeni pre spoljne mrtve tacke).
Signal primljen od senzora polozaja kolenastog vratila je poznat kao referentni signal, kao sto je bio signal iz Hal razvodnika kod C12nz/C14nz motora.
Podesavanje ugla pretpaljenja kod ovih motora nije potrebno ni moguce.
Birac oktanskog broja
Braon utikac oktanskog broja je na Multec sistemu, sto omogucuje fabricko podesavanjeod 95 i 91 oktan.
Da bi se promenilo oktansko kodiranje motora, utikac se iskljucu sa instalacije i vrati uz okretanje od 180 stepeni.
Na prvim sistemima sa klasicnim menjacem braon utikac je mogao da se zameni belim, sto je podizalo prazan hod u slucaju primedbi na vibracije motora na praznom hodu. Kasnije su modeli sa klasicnim menjacem u fabrici dobijali beli oktanski utikac.
X12SZ / X16SZ Podsistemi Paljenja
X12SZ/X16SZ motori su opremljeni modulom paljenja bez razvodnika (DIS Modul).
Sistem paljenja bez razvodnika sadrzi dvostruki indukcioni kalem. Namotaji imaju kontakte visokog napona naoba sekundara, tako da svaki namotaj napaja po dve svecice.Modul paljenja je u mogucnosti da primi dva sekvencijalna EST signala. Signal EST A sadrzi informacije o paljenju (ugao zatvaranja i trenutak okidanja) za jedan namotaj i signal EST B sadrzi informacije o paljenju za drugi namotaj.
EST A pali cilindre 1 i 4
EST B pali cilindre 2 i 3
Pocevsi od model godine 1993 na raspolaganju je Acutator test za Tech 1 za testiranje EST A i B.
Otpor primara: 0.56+/-0.05oma
Otpor sekundara: 6k+/-50oma
Signal elektronskog paljenja (EST) signal
Kada ECM odredi vreme zatvaranja EST signal se menja od donjeg nivoa (manje od 0.50v sa manje od 1mA). u visi nivo (4.9 do 5.1v).
Posle vremena zatvaranja EST signal se menja iz viseg nivoa (4.9 do 5.1v) u nizi nivo (manje od 0.5 sa manje od 1 mA). Vreme zatvaranja za dva EST signala se ne preklapa.
Najveci opseg EST signala :1.0 do 5.1 v.
Algoritam kontrole ugla zatvaranja ima dva rezima. Pri startovanju , vreme zatvaranja se bazira na fiksnom broju uglova kolenastog vratila kao i naponu akumulatora. Pri radu, vreme zatvaranja zavisi od brzine motora i napona akumulatora. Prelaz iz startnog u radni rezim nastupa pri 400 obrtaja.
Ugao zatvaranja pri startovanju
Za napon akumulatora iznad 12v, 18 do 24 stepeni kolenastog vratila zavisno od varnice.
Opseg zatvaranja = unapred.
Za napon akumulatora ispod 10v, 36 do 42 stepena kolenastog vratila zavisno od varnice.
Opseg zatvaranja = unapred.
Naponska zastita
Modul paljenja mora da radi u opsegu napajanja od 6 do 16v u rezimu radne temperature. Modul mora da izdrzi preopterecenje od 24v za period od 60 sekundi.
Prema tome sa zamenjenim kontaktima (minus na plus akumulatora) za 60 sekundi elektronski modul povezan sa namotajima mora da izdrzi bez ostecenja.
Sistem Kontrole Detonacije
Prvi put na centralnom ubrizgavanju X12SZ/X16SZ sistemi su opremljeni sa ESC sistemom proizvedenim da obezbedi signal za elektronsku kontrolnu jedinicu motora u slucaju prisustva detonacije u motoru.Sistem je napravljen za upotrebu u motorima sa visokim stepenom kompresije koji su zbog visih temperatura sagorevanja vise sklona detonaciji.
Motor moze da se podesi na maksimalne izlazne velicine i ekonomicnost istovremeno dozvoljavajuci vracanje ugla predtpaljenja pri ekstremnim uslovima kada se javlja detonacija sto bi u suprotnom moglo da dovede do ozbiljnog ostecenja motora.
Hibridni ESC modul koji radi i filtriranje signala obezbedjuje vrlo vredne informacije u teskim uslovima rada i na povisenoj temperaturi (ispod poklopca motora).
Identifikacija cilindera
Potreba za identifikacijom pojedinih cilindera u ESC sistemu je zbog brzog vracanja ugla pretpaljenja pojedinim cilindrima nezavisno (nezavisna kontrola detonacije pojedinih cilindara).
Posto nema senzora bregasog vratila da identifikuje pojedine cilindre, kao sto je na MultecS (X14XE/X16XEL) sistemu, X12/16SZ motori koriste softversk odredjivanje cilindara pri startovanju.
Referentna logika ESMa obezbedjuje informaciju da li ce cilindar 1 ili 4 zavisno od polozaja motora, paliti prvi posle proreza na disku kolenastog vratila(58zuba).
U programu je brojac ciindara aktiviran signalom paljenja, brojeci 1 do 4 , prateci red paljenja.Brojac se resetuje i posle svakog punog ciklusa motora (dva okreta kolenastog vratila).
Brojac cilindara se koristi da se odredi cilindar koji detnira i da se primeni ispravno smanjenje ugla pretpaljenja odgovarajucem cilindru pri sledecem paljenju. Brojac cilindara je jednoino sto je potrebno za brzo individualno podesavanje paljenja.
Identifikacija Detonacije
Detonacija uvek nastupa odmah iza spoljne mrtve tacke i traje 3 do 15ms. Prema tome ocekuje se da filter proizvede stvarni signal detonacije u tom vremenskom periodu. Bilo koji signal proizveden izvan toga je sum motora.Da bi se ti sumovi iskljucili, koristi se ogranicenje(prozor).Unutar njega, svi signali od senzora detonacije se obradjuju, dok se signali dobijeni van ovog opsega ne obradjuju.Opseg (prozor) je definisan pocetnim i krajnjim uglom u odnosu na spoljnu mrtvu tacku.
Senzor Detonacije
Senzor detonacije je postavljen na sredini bloka motora ispod usisne grane, izmedju cilindara 2 i 3 i u mogucnosti je da identifikuje detonaciju u motoru.ECM prati signal detonacije i odgovarajuce podesava ugao pretpaljenja radi smanjenja detonacije.
Kada senzor registruje detonaciju,ECM vraca ugao pretpaljenja na bezbednu vrednost i onda ponovo povecava ugao pretpaljenja dok se ponovo ne registruje detonacija, kada se ciklus ponavlja.
Optimalna frekvenca senzora je na X12SZ motoru 8 kHz i za X16SZ senzor 7 kHz.Dozvoljeno odstupanje za oba senzora je 400Hz.
Senzor detonacije proizvodi naizmenicni napon koji raste sa intezitetom detonacije.Radi dijagnostike ECM dovodi direktan napon na senzor dtonacije.Ukoliko se nivo napona menja zbog prekida ili kratke veze u vodovima,ECM prebacuje program na 91 oktan i dodatno se ugao pretpaljenja vraca za 5 stepeni iz sigurnosnih razloga.
To sprecava moguce ostecenje motora.
Dosta vas poseduje i vozi modele sa Multec sistemom ovo je samo deo i ukratko gde se sta nalazi, cemu sluzi, a ponesto mozete i sami da odradite, nadam se da mozete da se snadjete sa prikazima i nekim semama. Ovo je samo jedan deo price nastavak sledi.