Opel Team Serbia

Opel Team Serbia

Mesto za prave ljubitelje Opela
Danas je 29 Apr 2024 04:41

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]




Započni novu temu Odgovori na temu  [ 10 Posta ] 
Autoru Poruka
 Tema posta: MOTORNA ULJA-tipovi i znacaj
PostPoslato: 08 Mar 2008 14:39 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 11 Feb 2008 00:21
Postovi: 443
Lokacija: Beograd
Ime: goran
Opel: vectra A 1.6 S
Da vas ne bi zamarao nepotrebnim cinjenicama koje vec znate,saznacete samo najvaznije stvari koje se ticu uglavnom visoko opterecenih (tuniranih)motora i automobila. TEKST je vezan za koriscenje motornih ulja,odnosno nacin njihove eksploatacije.
ulja koja najvise zanimaju ljubitelje tuniranih motora su:

SINTETICKO ILI"PAO"ULJE(poli-alfa-olefinsko)
HIDROKREKIRANO,MC ILI NT ULJE

Slika
razlika izmedju ova dva ulja je prvenstveno u nacinu proizvodnje i najvise cene.sinteticka ulja su vise manje poznata.njihov indeks viskoznosti je izmedju 130-150,imaju uravnotezen sastav i otporna su na starenje .dobro podnose niske temperature jer je njihova tacka tecenja ispod -50c.problem je visoka cena zbog nacina proizvodnje.ulja koja sve vise osvajaju trziste su MC ili NT ulja -ulja nove tehnologije.trenutno su NT ulja zastupljena sa 15% na trzistu,medjutim predvidja im se sjajna buducnost sa preko 50% udela na svetskom trzistu.razlog tome je sto MC ulja objedinjuju 2 vrlo bitnr karakteristike:cenu i kvalitet.
takodje i viskozitet NT ulja je izmedju 130-150,medjutim NT ulja ukazuju na mnogo nizu emisiju cadji od standardnih ulja sto im donosi epitet ekoloskih ulja.sam tehnoloski postupak dobijanja doprinosi povecanju indeksa viskoziteta,a time i smanjenju isparavanja odnosno potrosnje ulja u motoru.postupak sinteziranja oznacava se kao MC(MOLECULARY CONVERTED) postupak.
Slika
VISKOZITET

ukoliko zelimo da damo odgovor na brojna pitanuja koja se namecu,moramo reci par reci o viskozitetu.viskozitet je unutrasnje trenje pri tecenju.viskozitet zavisi od tmperature i pritiska.sto je temperatura visa,viskozitet je nizi.

evo da objasnimo na primeru multi-gradnog ulja
10w-40

oznaka 10w oznacava pumpabilnost motornog ulja u zimskim uslovima rada,a to znaci da je ulje pumpabilno na -25c.
oznaka 40 oznacava da motorno ulje zadovoljava minimalni i maksimalni viskozitet koji je propisan za ulja sa tom oznakom.

pojednostavljeno,mozemo reci da je ulje sa sto vecim drugim brojem gusce ,tj. da gustina zadovoljava propisani viskozitet na 100c.

MOTORNA ULJA NISKOG VISKOZITETA

motorna ulja niskog viskoziteta smanjuju trenje u motoru i na taj nacin stede gorivo.

deluju na dva nacina :
snizenjem viskoziteta u podrucju punog podmazivanja,tzv. tekuceg trenja -dodavanjem aditiva koji smanjuju trenje u podrucju granicnog podmazivanja ,tzv. mesanog trenja.posto je u motoru prisutno tekuce trenje,primenjuje se najcesce snizenje viskoziteta,sto rezultuje ustedom goriva.
Slika
kod OTTO motora-pod punim opterecenjem 3-5%,kod srednjeg opterecenje 11-18%.

kod dizel motora-pod punim opterecenjem 7-9%,kod srednjeg opterecenja 13-14%

vidljivo je da je mogucnost ustede goriva u podrucju praznog hoda i srednjeg opt. najvisa dok je pod punim opterecenjem mogucnost ustede manja.maksimalna mogucnost ustede goriva zavisi od viskoziteta prethodno upotrebljenog motornog ulja.ako je u motoru bilo ulje gradacije 15w-40 ,a zamenjeno uljem 10w-40 usteda ce biti manja nego ako primenimo ulje 5w-40.

ULJA NISKOG VISKOZITETA PRI HLADNOM STARTU I RADU U HLADNIM USLOVIMA

Motorna ulja moraju kod niskih temperatura da budu dovoljno retka kako bi:
-se motor lako pokrenuo
-uljna pumpa dobila dovoljno ulja(granicna temperatura pumpabilnosti)
-sva mesta podmazivanja vec kod prvog obrta motora bila napunjena uljem(smanjenje trosenja pri hladnom startu)
-se ustedelo gorivo.
Slika
da bi se zadovoljili ovi kriterijumi primenjuju se ulja 10W,5W,0W.

ULJA NISKOG VISKOZITETA NA VISOKIM POGONSKIM TEMPERATURAMA

i kod najvisih radnih temperatura,mesta podmazivanja moraju imati mazivni film odgovarajuce nosivosti,jer se protivnom povecava trosenje delova motora.zbog svega navedenog,razuman je kompromis koji uglavnom propisuju proizvodjaci motora.zato se danas najcesce koriste ulja 10W-40,5W-40 I 10W-30
Slika
VISI ILI NIZI PRITISAK ULJA

ovo pitanje je jos uvek predmet rasprave.kod novog motora,pritisak ulja je odredjen brzinom motora,a time i brojem obrtaja u minuti uljne pumpe te viskozitetom ulja.

uz pretpostavku konstantne brzine motora i temperature ulja,pritisak koji stvara ulje SAE 30 bice visi nego kod ulja SAE 20w-20 ili SAE 10w.
na prvi pogled ,cini se da je ulje SAE 30 najbolji izbor,jer visok pritisak osigurava i pouzdano podmazivanje.medjutim radi se o zabludi.izmedju ostalog,motorno ulje podmazuje kolenasto vratilo,klipnjace i klipove.
posto ulje mora da prodje kroz uske prolaze terano pumpom,pritisak u lezajevima se povecava.njihova tolerancija je takva da nastaje hidrodinamicki film od otprilike 1kg/cm2.ovaj film sprecava dodir metala na motal na gornjem delu korita za ulje ili na letecim lezajevima(lezajevima klipnjace).

ako se upotrebi ulje SAE 30 ,a motor se uspesno pokrene,manometar ce zabeleziti izuzetno visok pritisak ulja.medjutim,visok viskozitet i hladnog ulja ozbiljno bi ugrozijo adekvatno podmazivanje svih lezajeva.delovi izlozeni najvecem riziku bilib bi klipovi i cilindri,jer se oni podmazuju iz kolenastog vratila.u ekstremnim slucajevima podmazivanje bi moglo u potpunosti izostati nasuprot tome sto manometar pokazuje visok pritisak.
start u hladno jutro i bez zagrevanja,mogao bi prouzrokovati ozbiljna ostecenja.

ZAKLJUCAK

SAE 30 treba upotrebljavati iskljucivo leti.vise radne temperature kakve nalazimo u letnjim mesecima osiguravaju da ulje nije nikada previse retko te da je pritisak ulja uvek odgovarajuci.

da bi se osigurao pouzdan start i brz protok ulja u zimskim mesecima treba upotrebljavati ulja SAE 10W-30,10W-40.

IZMENA ULJA U MOTORU I MENJANJE KLASE

prilikom zamene ulja drugim uljem istog viskoziteta moze doci do blagog pada pritiska ulja u motoru.razlog tome je obicno niza ili razlicita kombinacija aditiva u novom ulju.originalno ulje je mozda imalo slabija detergentno-disperzna svojstva,usled cega je mogao da nastane talog u uljnim vodovima ili kanalima.novo ulje moze posedovati svojstvo i uklanjanja taloga sto ce omoguciti brzi i nesmetani protok ulja.iako ovo znaci optimalno podmazivanje,moguc je lagani pad pritiska ulja u motoru.

takodje prelaskom ulja nize kvalitetne granice na ulja vise kvalitetne granice moze doci do povecanja potrosnje ulja.
sagorevanjem,ulja nize kvalitetne granice stvaraju talog u prostoru za sagorevanje,na klipovima i prstenovima se na taj nacin zagadjuju kompresioni prostor.ulja vise kvalitetne granice mogu prouzrokovati"ispiranje"kompresionog prostora ciji je krajnji rezultat povecanja potrosnja ulja.
Slika
GRANICA ULJA U MOTORU

propisana granica je 1/3 ispod gornje oznake.ako je ulje na minimumu,sadrzaj kartera cesce cirkulise kroz pumpi sto povecava kompresiju i dize temperaturu,ali i potrosnju ulja.ovo moze biti propisana granica samo za kratko nadmetanje-trka 402 m.
s druge strane visak ulja takodje moze imati svoju losu stranu.sporo podizanje temperature motora,sporo ispiranje delova motora.poseban problem moze biti u zimskim mesecima i sa hladnim startom.

KONTROLNO SVETLO ULJA

kontrolno svetlo pokazuje da postoji povecan pritisak ulja u motoru.
previsok pritisak ulja se ne pokazuje vec eliminise putem otpusnog ventila na uljnoj pumpi.
-manometar za pritisak neispravan
-opruga otpusnog ventila neispravna
-prodiranje gasova goriva u karter je previse razredio ulje
-previse istroseni lezajevi u starim motorima ne svaraju otpor koji bi omogucio povecanje pritiska ulja'-karter previse ispunjen uljkem,rotirajuci delovi stvaraju previse pene,pumpa u tom slucaju usisava vazduh umesto ulja
-broj obrtaja u praznom hodu je prenizak.
Slika

_________________
petrol power


Poslednji put menjao goksi82 dana 08 Mar 2008 19:21, izmenjena 2 puta

Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: MOTORNA ULJA
PostPoslato: 08 Mar 2008 17:19 
OffLine
IN MEMORIAM
IN MEMORIAM
Korisnikov avatar

Pridružio se: 02 Avg 2007 01:39
Postovi: 3137
Lokacija: Beograd
Ime: Sasa
Opel: Astra F GSI Turbo
Garaza: pogledaj
Extra iskreno pola ovoga nisam znao.. Nego kad vec spominjemo ulje ja treba u kadzi da menjam, koje ulje mi preporucujete? Do sad sam uvek koristio mineralno GM dal da se drzim njega ili?

_________________
milion miles from reality no care for you no care for me
http://www.ludomanija.net/serialPhotography/


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: MOTORNA ULJA
PostPoslato: 08 Mar 2008 17:36 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 11 Feb 2008 00:21
Postovi: 443
Lokacija: Beograd
Ime: goran
Opel: vectra A 1.6 S
nadjem za moju vectru fabricke specifikacije.za nas tip klime ide 10w-40 mineralno ili polusinteticko za vecinu opelovih motora.kupio sam ovo drugo,odrali me ali razlika se oseti.sintetiku su mi preporucili. :ilo

_________________
petrol power


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: -MOTORNA ULJA-tipovi i znacaj
PostPoslato: 08 Mar 2008 19:29 
OffLine
Opel Team Member
Opel Team Member
Korisnikov avatar

Pridružio se: 16 Dec 2006 16:25
Postovi: 4848
Lokacija: Beograd
Ime: Zarko
Opel: Vectra A 3.0 mv6
Garaza: pogledaj
u te motore ja bih stavljao iskljucivo 15w-40 mineralno (ukoliko se normalno voze)
zimi moze da se predje na 10w-40

_________________
Ni Mile Golja nije vise golja, otkad radi u prodavnici


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: -MOTORNA ULJA-tipovi i znacaj
PostPoslato: 08 Mar 2008 19:32 
OffLine
IN MEMORIAM
IN MEMORIAM
Korisnikov avatar

Pridružio se: 02 Avg 2007 01:39
Postovi: 3137
Lokacija: Beograd
Ime: Sasa
Opel: Astra F GSI Turbo
Garaza: pogledaj
A el da uzimam GM ili neku marku tipa Valvoline itd? Star je motor tako da cu sigurno mineralno... :)

_________________
milion miles from reality no care for you no care for me
http://www.ludomanija.net/serialPhotography/


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: -MOTORNA ULJA-tipovi i znacaj
PostPoslato: 08 Mar 2008 19:34 
OffLine
Opel Team Member
Opel Team Member
Korisnikov avatar

Pridružio se: 16 Dec 2006 16:25
Postovi: 4848
Lokacija: Beograd
Ime: Zarko
Opel: Vectra A 3.0 mv6
Garaza: pogledaj
slobodno uzmi GM (tj. koje god da je u tom pakovanju)
jeftino, dovoljno kvalitetno i provereno original

_________________
Ni Mile Golja nije vise golja, otkad radi u prodavnici


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: -MOTORNA ULJA-tipovi i znacaj
PostPoslato: 08 Mar 2008 19:56 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 10 Dec 2006 02:07
Postovi: 8609
Lokacija: AgeOfCoins
Ime: Vladimir
Opel: 3 komada
Garaza:
GM 15W-40 i ništa drugo. :)

_________________
Under Construction (●‿●)


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: MOTORNA ULJA-tipovi i znacaj
PostPoslato: 09 Mar 2008 10:02 
OffLine
Club 1000
Korisnikov avatar

Pridružio se: 26 Dec 2006 02:13
Postovi: 1711
Lokacija: Smederevo
Ime: Vladimir
Opel: Opel Vectra B 2.0DI 16v
Ja od pre nekih godinu dana presao na polusintetiku 10W-40 i mogu vam reci da imam utisak da pre puni hidropodizace i da dosadno caktanje istih mnogo ranije nestaje nego sa 15W-40.

_________________
EX OPEL KADETT E 1.4i TUNED WITH LPG EQUIPMENT BY AC RASIC

NOW OPEL VECTRA X20DTL


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: MOTORNA ULJA-tipovi i znacaj
PostPoslato: 11 Mar 2008 03:10 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 24 Dec 2007 02:53
Postovi: 502
Lokacija: Beograd
Ime: Marko
Opel: Kadett 1.3s LS
ja sam kupio za moju suzu Castrol Formula Rs tj sad Egde kako god da se zvalo i dosta ljudi su mi rekli da je mnogo dobro ulje... naravno par njix su mi rekli da je mnogo gusto i da to normalno ne valja za zimu ali ja sam prezadovoljan pogotovo kako ga vozim... Castrol Formula RS 10W-60 his keeps the metal in your engine how it should be, solid and strong. Castrol Edge Sport 10W60 Replaces Castrol Formula RS 10W-60 Race proven for highly stressed and competition engines, as well as modified older vehicles Product Features Delivers race proven power and performance Provides strength in reserve at extremes of performance Stays in grade Product Benefits The best protection for older modified vehicles Allows you to tune engine to the maximum Provides protection when running fast, hot or hard. owo sam nasao na netu sta pise castrol fabrika tj ljudi o njemu...

_________________
Kosovo zove niko ga ne cuje, samo ova tuzna pesma vekovima putuje.


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: MOTORNA ULJA-tipovi i znacaj
PostPoslato: 19 Nov 2010 00:31 
OffLine
Club 1000
Korisnikov avatar

Pridružio se: 05 Jun 2010 20:27
Postovi: 1967
Lokacija: Zemun
Ime: Vilim
Opel: Astra Bertone 2.0t
Posto je vreme za mali servis doslo,razbijam glavu koje ulje da stavim a da nije GM. Preko jednog lika mogu da nabavim SUNOCO ulje pa me interesuje zna li neko nesto o ovom proizvodjacu? Posto je za moj auto preporuceno GM 5w-30,ima li veze ako je sipam npr. 5w-40 ili neka druga oznaka?


Vrh
 Profil  
 
Prikaži postove u poslednjih:  Poređaj po  
Započni novu temu Odgovori na temu  [ 10 Posta ] 

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]


Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Google [Bot] i 0 gostiju


Ne možete postavljati nove teme u ovom forumu
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
Ne možete monjati vaše postove u ovom forumu
Ne možete brisati vaše postove u ovom forumu

Pronađi:
Idi na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Prevod - www.CyberCom.rs